Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

GT Zaskar. Legenda na rozcestí


Zaskar je pojem. Můžeme o tom pouze po cimrmanovsku vést spory. U GT si potenciál slavného jména moc dobře uvědomují, jenže koncernové spojení s Cannondalem přináší přece jen určitá omezení. Proto se rozhodli o úkrok stranou, aby nemuseli dělat nežádoucí krok zpět. Tak se nám jeví Carbon 29 Expert.

Vyloženě ostrý závodní Zaskar by šel po krku jednonohým F-SI-čkům a protože Cannondalu se aktuálně daří v závodním světě prosazovat o trochu lépe, musel Zaskar uhnout.

Zářil už v cross-country, dual slalomu, downhillu i trialu, rámy s Triple Trianglem pozná snad úplně každý. V devadesátých letech zaujímaly plakáty s modrožlutou verzí Team čestné místo v teenagerovských pokojíčcích hned vedle Pamely Anderson v červených plavkách a Dodge Viper stejné barvy. A šance, že si patnáctiletý kluk sáhne na skutečnou verzi čehokoliv z uvedené trojice, byly přibližně vyrovnané. Limitně se blížící nule.

Filozofie současného Zaskaru spočívá v zachování závodních genů a mírném příklonu k dnes módním trailovým schopnostem. Tak by si podle úvah marketérů nemuseli s Cannondaly přímo konkurovat a zároveň by Zaskar nehazardoval s desetiletí budovanou pověstí. A jak to dopadlo?

Stojí přede mnou vizuálně mimořádně atraktivní bike, černý ryzí karbon v kombinaci s modrými nápisy a ostře červeným okolím středu a řetězovými vzpěrami působí moderně, elegantně a odkazuje i na minulé generace. Puntíky na červených částech zaujmou úplně každého, většinou si do nich zvědavci neváhají rýpnout prstem, jestli je to od bahna, nebo schválně.

Na přídi trůní vidlice Fox 32 v provedení Step Cast, tedy s delší osou a vybráním ve spodní části noh, které je, diplomaticky řečeno, vizuálně kontroverzní. Siluetu biku to naštěstí nikterak nenarušuje a funkčnost vidlice je příkladná. Také další prvky výbavy byly voleny s rozmyslem a slibují příjemný zážitek z jízdy.

Kliky Praxis Cadet představují příjemnou změnu v záplavě od Shimana a Sramu proložené jen výjimečně Truvativem nebo Race Face, vypadají hezky a ladí k americkému charakteru stroje. Zbytek pohonu už byl volen konzervativněji z osvědčených součástek Shimano XT a SLX. Potěší hlavně XTéčkové brzdy, které se v posledních letech staly etalonem po stránce výkonu i dávkovatelnosti.

Po usednutí, nebo vlastně ještě předtím, musím pochválit sedlo WTB, ladí nejen vizuálně s kolem, ale také tvarově s mým pozadím. Posez je příjemný, trochu kratší, od prvního uchopení řídítek se Zaskar projevuje velmi rychlou reakcí na pokyny ke změně směru. Vyrážím na první zatěžkávací zkoušku po trailu kolem řeky, samý kořen, samý strom přes cestu, k tomu ohlazené pískovcové balvany z řečiště a klouzavé bláto v zatáčkách.

Devětadvacítková kola jdou přes překážky bez zaváhání, Zaskar s potěšením akceleruje a rychlejším průjezdům utaženými zatáčkami brání jen zmiňované rychlé až unáhlené reakce řízení a citelná nedotáčivost. Tolikrát jsem se předním kolem ven z oblouku ještě nikdy nehrnul, jenže při pohledu na výsledný čas, za který jsem úsek projel, se ukazuje, že řízení možná je „přeposilované“ a chování lehce nedotáčivé, jenže zajetý čas rekordní.

Za valnou část nedotáčivosti totiž očividně mohou pláště Racing Ralph od Schwalbe, na traily nejsou tak docela stavěné, s levnější směsí Performance už vůbec ne, takže kdo tam chce Ralpha, určitě investovat do směsi EVO. Radost z bleskově projetého klikatého trailu vykouzlila úsměv na rtech a je čas vyzkoušet GT ve větších horách.

Do hor se člověk musí nějak dostat, často nezbude než popojet nějaký ten kilometr po asfaltu a na to není Zaskar vůbec stavěný. Rovinka na silnici znamená vyložené utrpení, udržet tempo nadlidský úkol. Po chvilce ladění výšky sedla se situace mírně lepší, ale delší představec a „maratonštější“ pozice za řídítky by na přejezdech ušetřily spoustu energie. Asfalt končí a začíná kamenitý výjezd s mimořádně prudkým sklonem.

V Zaskarovi se opět probouzí talent, čím prudší kopec má před sebou, tím úchvatnější výkon podává. Jedenáct kilo se sice nikam neschová, ale schopnost zdolávat prudké kopce je příkladná i v hodně rozbitých terénech. Nadšeně to drtím do kopce přes velké šutry a schválně si najíždím tak, aby byl sklon co největší, jestli se náhodou nezvedne předek. Ani o milimetr, tady si s geometrií opravdu vyhráli. Co biker ztratí na rovinkách, to zase zpátky získá v kopcích, čím větší krpál, tím lepší.

Pouštím se z kopce, nejprve jen tak po štěrkové cestě se spoustou nepořádku a zbytků větví po dřevorubcích, Zaskar si je spokojeně chroustá ke svačině. Snažím se vést kolo obezřetněji, pocitově se sjezd skoro vleče, ale stopky opět nesouhlasí, loni jsem stejný sjezdík absolvoval s endurem jen o pár vteřinek rychleji, pravda, tehdy to byla jízda jako na playstationu, tentokrát bylo třeba aspoň trochu řídit.

Nicméně jako pevňák zasluhuje GT další pochvalu. Když jsem se výše zmiňoval o pověstné úrovni brzd XT, rád bych zde poznamenal, že fungují stále znamenitě, ovšem pro delší nebo prudší sjezdy by si Zaskar zasloužil 180-mm kotouč alespoň dopředu, 160-ka má sklony k brzké únavě. Další věc, kterou by si zasloužil, jsou gripy s objímkou, měkká gumová madla měla sklon se trochu protáčet a mírně se svlékající konec dal vzpomenout na dětské radovánky na legendárních československých BMX.

Celkový dojem z nového Zaskara mám rozhodně pozitivní, perfektně jezdí hlavně tam, kde je nějaký sklon, do kopce i z kopce, hlavně ať to není rovinka. Možná trochu z donucení, možná dobrovolně, každopádně bike s legendárním jménem stojí na rozcestí. Dejte na něj lehké XC pláště, vyměňte řídítka, sedlovku a představec za něco lehčího a máte cross-country raketu lehce přes deset kilo.

Anebo širší pláště, větší kotouče a klidně třeba teleskopickou sedlovku, čímž vznikne pořád ještě lehký trailový zabiják s výbornou schopností šplhat do prudkých kopců. Kvalitní a dobře vypadající rám s fungujícím pohonem a výkonnými brzdami poslouží jako ideální základ, ať už se z rozcestí vydáte jakýmkoliv směrem. Viper  se nevyrábí, Pamela už se objevuje jen v epizodních rolích, ale Zaskar, ten je tady pořád s námi. Udělejte si místo na nástěnce!

Další testy kol najdete v časopise Bike

GT Zaskar 29 Carbon Expert

Cena                                                                 74 999 (akční cena: 64 999) Kč

Hmotnost                                                        11 kg (velikost L)

Rám                                                                  F.O.C., Triple Triangle (karbon)

Vidlice/zdvih                                                   Fox Performance 32 SC 29/100 mm

Měnič/řazení                                                  Shimano XT/Shimano XT (1x11)

Kliky/přesmykač                                            Praxis Cadet 1X 34z/- 

Kazeta                                                              Shimano SLX CS-M7000 (11-46z)

Brzdy                                                                Shimano XT 160/160 mm

Sedlovka                                                          All Terra Alloy Micro Adjust, 31,6 mm

Kola                                                                  Stans Crest S1 29“

Pláště                                                                Schwalbe Racing Ralph Performance TLR 29x2,25“

Sedlo                                                                WTB Silverado Race

Představec/Řidítka                                        All Terra (70 mm)/All Terra (740 mm)

 






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: