Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Specialized Sequoia Expert. Superzimák na druhou


Při přesvědčování starých bikových struktur o ne snad revoluční progresi, ale vítaném právu na život pro gravela, se mi veškeré argumenty podařilo shrnout do termínu „superzimák“. Aspoň pro toto období, jinak jistě – s celoročním užitím. V případě kola Sequoia Expert to platí na druhou.

Je jasné, že u Specializedu gravel, tedy robustní terénní „silnička“ (je možné vůbec volit tento termín?) s berany a nebikovými plášti, nemůže chybět. Před sto lety to bylo prostě kolo, žádný horák atd. V současné době je to především velmi univerzální a trvanlivé kolo pro cesty do práce i na výlety (i natěžko). Závodění sem snad ani nepatří, to je spíš úchylka, nebo výraz absolutní lásky.

Hlavní plus: Neřešíte nečistoty a děravé silnice ani obrubáky či přejezdy terénem. Nejlépe se cítí na zpevněných šotolinových cestách všeho druhu. Ano gravel = anglicky drobný štěrk. Vztah k blátu na těchto pláštích se dá naformulovat: projede ho, ale rozhodně si v něm nelebedí. To byste museli přezout, ale pak se zase bude po silnici valit ještě těžkopádněji.

Model Sequioa se drží „u Spešlů“ už od roku 1981, tehdy to byla výletní silnička. Takže retro? Už ne. Sequoia teď nabízí tři verze od přepravního, ale dostačujícího modelu za 31 499 Kč přes střední třídu Elite za 49 999 Kč až po špičkově vybavený Expert za 92 999 Kč. Stojí uprostřed dalších řad gravelů značky Specialized: „silničnější“ Diverge a nejterénnějšího AWOL. Její designér Erik Nohlin naplnil zadání co nejuniverzálnějšího kola výborně.

Na první pohled silný a jednoduchý krasavec. Nenápadná temně tyrkysová barva (přesně tropical teal fade), široká plochá vidlice, jinak subtilní rám s velkým slopingem, nadzdvihnutá řídítka, kotoučovky, jednopřevodník. A spousta úchytů na košíky (3 na bidony), nosiče pro brašny (nejlépe vlastní kolekce Burra Burra) i blatníky. Ale hlavně, jak jezdí, že?

Na první pocit – jako když přesednete do Hummera. Ale za chvíli si zvyknete, jede slušně i po silnici, jen musí nohy trošku naložit do pedálů. Však točí skoro jedenáct kil, jen zadní kolo váží 2,61 kg, ten odpor zůstává.

Stejně tak v terénu – přejede všechno, tahoun. Nezvykle prohnutá a zvýšená řídítka ve tvaru rozšiřující se kapky, podobná jako u skutečné silničky Roubaix, dovolují hodně pohodlnou a stabilní pozici i na delší dobu. Pokud se pro kolo rozhodnete, doporučuji pečlivě doladit posez, není to silnice ani kroska, a navíc povětšinou setrváváte v jedné poloze, ne jako na biku, kde se často přehmatává a vrtí podle terénu.

Komfort daný také geometrií rámu Adventure zvyšuje sedlo se stejným plátěným „potahem“ jako má omotávka. Vydrbat z něj bláto byla ale fuška.

Rám je z prémiové chrom-molybdenové ocelové slitiny, nebývale pevné a pohodlné, odolné, k tomu karbonová vidlice. Poberou hodně drncáků i bez odpružení.  

Kotoučovky sice lehce navyšují váhu, což platí obecně, ale povětšinu cesty mnohem lépe brzdí. I když v hlubokém bahně a po delším průjezdu kalužemi musíte víc přitlačit na páky a pak taky nasadit sluchátka proti pískání se zrnky písku.

Převod 1x11 (11–42 zubů) dostatečně pokryje volbu řazení při dlouhodobém tahu. A opět zmenšuje riziko technických potíží. Sada Sram Force 1 (řazení, kliky i brzdy) zajišťuje špičkovou kvalitu, kterou jistě prověří i čas, což už náš test neobsáhne zaznamenat. Strohá síla ke kolu přesně pasuje. I řetěz KMC X11SL má antikorozní ochranu.

Zapletená kola velikosti 700c s napevno zataženým upnutím (berte s sebou vždy 5mm imbus) podtrhují kompaktnost a jistotu. O pláštích už padla zmínka, balony Sawtooth 700 x 42 s cikcak vzorkem obhospodaří hodně. Speciální směs Griptonu v nich kombinuje skvěle trvanlivost s přilnavostí. Ale pokud se vydáváte na blátivější výlet, není snazší rada než přezout na hrubší vzorek.

Zimní vyjížďky získají nový rozměr. Objevíte třeba i místa za humny, kam se vám na silničce nechce, na horáku se tam stydíte a krosku si kvůli nim pořizovat nebudete.

více testů najdete v časopisu BIKE/Peloton

 

Specialized Sequoia Expert

Rám Premium Cr-Mo, Adventure geometrie

Vidlice Specialized Fact karbon

Řazení SRAM Force hydraulické

Přehazovačka SRAM Force 1, typ 2.1, 11 rychlostí

Střed SRAM GXP, 68 mm

Kazeta Shimano XT, 11 pastorků 11–42

Brzdy SRAM Force 1, hydraulické, 160mm rotory

Kola ráfky 700C disc (možno i vyměnit za 650b), výplet DT Swiss, náboje Cruzero

Pláště Specialized Adventure Gear Sawtooth, 2Bliss ready, 700 x 42 mm

Řídítka Specialized Adventure Gear Hover

Sedlo Anza, sedlovka Please fix

Váha 10,9 kg s pedály

Cena 92 999 Kč

 

 

+
+ odolný, pohodlný rám
+ výbava, osazení (zejména SRAM Force 1)
+ expediční řídítka





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: