Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Prodeje rostou a Evropská komise chystá antidumpingové clo na elektrokola


Pro zarytého cyklistu, který trpí tím, jak se české terény i cyklostezky plní uživateli elektrokol máme špatnou zprávu - tohle je jenom začátek.  Prodeje jízdních kol jsou již několik let dolů právě na úkor dražších elektrokol. 

Dlouhodobě vedoucí evropský trh s elektrokoly - Německo ohlašuje další meziroční růst o 12% na celkem 760 tisíc kusů, ale například Itálie zaznamenala vloni neuvěřitelný skok o 120% na 124 000 prodaných elektrokol a letos dále roste. V Itálii, tedy zemi zaslíbené skútrům se děje cosi neobvyklého - místní regionální vlády investují do rozvoje cyklo-infrastruktury nebývalou měrou, za poslední rok to bylo více než v přepočtu 9,3 miliardy Kč. Jenom pro srovnání, to je asi 20% českého rozpočtu na všechny dopravní stavby.

U nás je meziroční nárůst prodejů elektrokol okolo 25% a některé značky jako Apache bicycles hlásí dokonce 40% meziroční růst prodejů!  Ale pokud letos vyplývá z informací výrobců a celých záznamů objem prodeje elektrokol okolo 45 tisíc kusů (cca 15% trhu) tak příští rok se počítá minimálně se 60 tisíci prodaných kusů.

A protože jsou elektrokola především výtečným dopravním prostředkem, který má minimální "ekologický dopad", jsou zájemcům o elektrokola v mnoha zemích nabízeny štědré dotace. Například ve Švédsku získá nový majitel elektrokola zpět až 25% kupní ceny - maximálně 1000 eur.

Již letos využívají dotace majitelé nákladních cargo-elektrokol ve Vídni (také 1000 eur) a systém na podporu rozvoje má dalších 30 měst a regionů napříč západní Evropou. Například ve Francii bylo loni prodáno 134 tisíc elektrokol z čehož 15 tisíc bylo dotováno částkou 200-400 eur. Bohužel u nás nemáme informace o jakékoli podobné pobídce pro rozšíření e-kol.

Kategorií, kde byl zaznamenán nejvyšší růst i potenciál jsou terénní – horská tzv. eMTB elektrokola. Dnešní trh zatím nabízí málo strojů, které by využili nedokonalosti evropské normy, která „jízdní kola s elektromotorem, určená především pro pohyb mimo veřejné komunikace“ vyjímá ze své působnosti, a tak čekáme, kdy se na trhu začnou objevovat terénní stroje s výkonem motoru podstatně vyšším, než je 250W a rychlostí alespoň 40 km/h.

Nicméně u strojů s elektrickým pohonem je vždy výkon a dojezd spojenou nádobou s kapacitou baterie. Mít extra výkonné e-kolo, které se mi vybije po dvou stoupáních nedává velký smysl, a proto mnoho výrobců pracuje na zvýšení kapacity baterií. 

Již letos se v nabídce objevují vysoko kapacitní baterie 700Wh – například terénní eMTB model Agogs Max, ale příští rok lze čekat modely s 800Wh a více. Baterie by přitom neměla vážit více než cca 4 kg, aby byl zachován charakter kola.

Ke slovu se dostávají nové technologie baterií označované jako NCA (nikl-kobalt-hliník), které by měli nabízet vyšší energetickou hustotu. Dalším hitem jsou baterie pro elektrokola osazené většími články označenými 21700, které využívá automobil a Tesla do svého modelu 3. Zde výrobci spekulují též o vyšší živostnosti, která by měla být až 12 let.

Mohlo by se zdát, že se vyplatí si na to ideální elektrické kolo ještě počkat. Bohužel pro většinu zájemců nyní Evropská komise zahájila proces, který zřejmě povede k uvalení anti-dumpingového cla na elektrokola vyrobená v Číně, kterých je na trhu většina (například všechny modely značek Giant, BH Bikes, Agogs a další).  To samozřejmě bude mít zásadní dopad na dostupnost kol, a především na jejich cenu.  Nákup nového elektrokola, například v předsezónních zimních slevách tedy dává docela smysl. 

 

  

 






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: