Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Merckx. Legendární sedmdesátka žije dál

Silniční kola

Také při volbě kola hraje už často roli styl, trvalejší hodnota než „honemhonem“ technologická novinka, zapomenutá se změnou letopočtu. Belgická silniční klasika Merckx Roubaix 70 je přesně takovým strojem.

Merckx, nejlepší cyklista všech dob, si jich nechal postavit nejprve sedmdesát ve  vlastních dílnách loni ke svým sedmdesátinám, jako připomínku triumfu na Paříž-Roubaix v roce 1970.

Toho dosáhl týden po Ronde van Vlaanderen, kde prohrál s mladíčkem Lemanem, a necelých čtyřiadvacet hodin po závodu Okolo Belgie, kde nejprve dvě etapy ztratil a pak dvě drtivě získal. A konečně do Roubaix přijel s náskokem 5:21 minuty na Rogera de Vlaemincka.

„Merckx předčil Merckxe,“ psaly tehdy noviny… Příběh kola je mnohem silnější než povrchy jeho určení. Zdaleka nepatří jen na dlažbu, dokonce spíš naopak. Kvality festovního, přitom na pohled subtilního stroje oceníte na hladkém asfaltu, kde se s větrem v zádech rozjede jako hodně silná mašina. Ale neztratí se ani na rozbitých silnicích Středočeského kraje, kde bez obav zvládne díry a hrboly.

Jistě, není to měkoučká karbonová žehlička, ale robustní dělník, který ani nehekne a jde tvrdě za svým. Tomu ostatně odpovídá i závodně pohodlná pozice jezdce. Neležíte ani se netyčíte. Prodává se od loňska a z nabídky jistě za pár měsíců nezmizí.

Kola Eddy Merckx se vracejí na český trh díky fi rmě Bravo Cycling, což je opět Jiří Dvořák z Litomyšle, jako před časem. Kromě 15 modelů včetně dráhového, triatlonového i gravelu ve své kolekci nabízí navíc výživu Etixx, cyklovýbavu adidas, masážní přípravky QM a historické dresy Magliamo. V základní výbavě se Roubaix 70 nabízí se sadami Campagnolo Chorus 11sp s koly Campagnolo Vento (za 123 723 Kč), na němž jezdí legendární český ambasador Jiří Smolík. Nebo Campagnolo Athena (96 223 Kč).

Na požádání vám ho dovybaví do retro stylu, konvenujícího rámu anebo alespoň (i cenově) dostupné kombinace, jakou měl náš testovaný model. Tedy „poloretro“ sada Record od Campy z roku 1998 má dvojpřevodník s 53 a 39 zuby, 9 pastorků od 11 do 23 zubů. To není zrovna jen na vyšvihání.

Dlouhodobě shimanovsky drezurovaný jezdec musí proměnit prstoklad, což chvilku potrvá, a v náporu může i zadrhnout. Při držení beranů dole jej však po čase sám přesvědčí režim ukazovák x palec. Jde to. A sází v pohodě, nahoru i dolů. Hnědé kožené sedlo San Marco Regale má sedmdesátkový design, ale aktuální materiál.

Jeho porovnání oproti karbonovým skořepinám nebo vypolstrovaným „dírám“ poznáte až po více odsezených kilometrech. Kola, obutá festovnějšími plášti Vittoria Diamante Pro, i řídítka s představcem jsme měli současná. Stejně jako omotávku, černou, bezvadně padnoucí (i díky tvaru řídítek) v různých pozicích s logy Eddy Merckx.

Raná sedmdesátá léta, tedy v tuzemsku éru front na jednotné modré nebo vínové Favority, evokuje červenobílý design Faema, tvar písma i droboučké detaily, jako jemně navařená očka na kabely na rámu. Zavřete oči a vjedete do časů pravého Jamese Bonda, Belmonda v nejlepší formě a… Kanibala Merckxe. Tuhle sedmdesátku si musíte užít.

 

Eddy Merckx Roubaix 70 Faema

cena 55 000 Kč (v ojedinělém osazení)

hmotnost rám 1 490 g + 360 g

vidlice, rám Columbus ocelový + karbonová vidlice, k dispozici 7 velikostí

osazení komplet sada Campagnolo Record (1998) 2x9

sedlo San Marco Regale

kola 3T Accelero 40 Pro

představec 3T ARX II Pro

řídítka 3T Ergonom

pláště Vittoria Diamante Pro 



Celkové hodnocení

4
+
trvalá hodnota ocelové klasiky
dostatečně pohodlný závoďák
-
váha oproti superlehkým karbonům





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: