Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Kola vyvíjená přímo pro děti, pro radost z jízdy i pro zdravý sport, to je Beany


Nová česká značka dětského sportovního vybavení Beany nabízí už na jarní sezonu jízdní kola, na kterých děti baví jezdit a která rodičům ušetří čas, peníze a nervy. Na jejich vývoji se podílel i legendární sjezdař Michal Maroši.

Dětské jízdní kolo může mít sebelepší technické a jízdní vlastnosti, splňovat nejpřísnější požadavky na bezpečnost a výkon, ale marná sláva, když se svému malému majiteli nebude líbit, s velkým nadšením na něm jezdit nebude.

A tak, ať se nám to líbí, nebo ne, jde u dětských jízdních kol o design a vzhled (až) v první řadě. „Každý prototyp, než jde do výroby, ohodnotí a otestují nejdříve děti,“ říká Roman Blažek, spolumajitel české firmy Beany, která se specializuje na výrobu dětských sportovních potřeb a o jejich snowboardech jsme psali nedávno.

Městská kola pro všechny, sportovní pro výletníky

„Kola vždy nejdříve ukážeme svým dětem a dětem našich přátel a necháme je, ať řeknou svůj názor. Jejich ostrá kritika nás někdy zaskočí, ale vždy si ji bereme k srdci a třeba při výběru barev rámů se dětským názorem zásadně řídíme,“ usmívá se táta Blažek. „Koupil jsem kdysi několik dětských kol, ale celkem brzy jsem se nad nimi vždy rozčiloval, pokaždé jsem našel spoustu detailů a problémů, které mě štvaly. Proto jsem začal dělat svoje.“


Jaro a léto 2017 je pro jízdní kola Beany zahajovací sezonou. „Rozhodli jsme se představit dvě řady jízdních kol – městská neboli citybiky a sportovní. Naše kola jsou určená pro všechny děti, nerozlišujeme kola dívčí a chlapecká,“ vysvětluje Roman Blažek. „Uvědomujeme si, že jsme si tím nejspíš trochu zkomplikovali situaci, protože postavit kolo, které se bude líbit klukovi i holce, je náročné. Ale riskli jsme to. Věříme, že naše designy jsou natolik lákavé a zábavné, že se budou líbit všem.“

Když se podíváte na nabídku značky Beany, musíte mu dát za pravdu. „Zatímco u řady městských kol si designéři vyhráli s barvami a obrázky, vzhled sportovní řady kol evokuje rychlost, tempo, závodnický elán,“ hodnotí výsledek majitel firmy.

 Beany tak nabízí celkem šest modelů kol – tři citybiky a tři sportovní kola, obě řady ve velikostech 16" (nejmenší kola určená pro předškolní děti), 20" (pro mladší školáky) a 24" (pro děti zhruba od 11 do 14 let).

A rovněž dvě odrážedla, jedno, které bude vhodnější spíš na jízdu po sídlišti, a jedno sportovnější, se kterým můžou nejmenší jezdci bezpečně odbočit i z asfaltového chodníku.

Základní otázka pro rodiče aneb Jak vybrat správné kolo

„Než vyrazíte s dítětem do obchodu vybrat jízdní kolo, ujasněte si, na co ho chcete!“ Na zdánlivě prostou radu klade Roman Blažek velký důraz. Jasně, chcete kolo na ježdění, na co taky jiného. Naprosto zásadní ale je, zda bude dítě jezdit pár desítek metrů kolem domu, na hřiště a za kamarády, nebo zda jste sportovní rodina, která bude společně podnikat víkendové vyjížďky a čas od času vezmete kolo i na dovolenou, přičemž při svých výletech se rozhodně nehodláte držet jen na silnici, ale sjedete i na polní nebo lesní cesty.

„V prvním případě, kdy rodiče nejsou vášniví cyklisté a ani netuší, jakou údržbu kolo vyžaduje, je pro dítě ideální naše městské kolo. Snažíme se, aby naše citybiky byly co nejjednodušší, v podstatě bezúdržbové. Jsou to kola bez přehazovačky, která je pro tento typ bicyklů zcela zbytečná. Mají ale kvalitní véčkové brzdy. Pouze u nejmenších kol, kdy ještě děti nejsou schopné brzdit páčkami na řídítkách, necháváme torpédo a děti brzdí zpětným šlápnutím do pedálů,“ ukazuje.

Městská kola mají ocelový rám, aby vydržela i drsnější zacházení, jsou vybavena blatníky, mají pohodlná širší sedla. Pokud rodiče takové kolo svému dítěti koupí, můžou si být jisti, že na něm bude dva roky bez problému jezdit a nebude je to stát žádné starosti s údržbou.  Navíc ušetří skoro čtyři tisíce proti těm „závodnějším“ strojům.

Rodičům, kteří chtějí jezdit na kole spolu s dítětem, se vyplatí investovat do sportovního kola. Takové kolo má odlehčený sportovní duralový rám a (kromě nejmenšího kola o velikosti 16") je vybaveno přehazovačkou, to znamená, že vzadu má osm koleček, vepředu převodník se třemi kolečky.

Sedlo, na kterém si dítě během výletu odsedí i několik hodin, je sportovnější, má užší tvar. U sportovních kol už se hledí na celkovou hmotnost, která nepřekračuje 12 až 12,5 kilogramu. Duralový rám má sportovní, dozadu sešikmený tvar, který umožňuje sportovnější posez, dítě na kole nesedí zcela vzpřímeně. 

„Jezdit na kole mě strašně baví! Jezdím odmalička. Ani nepotřebuju dostat v cíli odměnu, často bych nejradši ani nezastavoval a hned jel zase dál. Od šesti let jezdím na kole s přehazovačkou. Ta je podle mě hodně důležitá, jezdíme totiž často i v terénu, na lesních cestách. Na kole nemám žádné odrazky ani blikačky. Kolo má být sportovní, pro závodníky, takovéhle věci na něj vůbec nepatří!,“ říká osmiletý Max, jeden z testovacích jezdců Beany.

„Ani u nejmenších 16palcových kol nepoužíváme na přední kolo šroub, ale zásadně rychloupínák. Uvědomujeme si, že většina rodičů se často ocitne v situaci, kdy potřebují kolo rychle složit a naložit do auta. V takovém případě ocení, že mohou během několika vteřin bez potřeby jakéhokoli klíče odepnout přední kolo a bicykl snadno složí do kufru auta. Díky rychloupínáku se snižuje i celková váha kola,“ vyjmenovává výhody Roman Blažek.

Problém jménem odpružená vidlice

Kola Beany zatím nejsou vybavena odpruženou vidlicí. „Rozhodně ale o jejich využití uvažujeme. Bohužel vidlice, které dobře fungují, jsou momentálně velice drahé a celková cena kola by kvůli tomu neúměrně vzrostla. Levnější vidlice zase v žádném případě nesplňují požadavky, jaké na ně máme. Jsem si ale jist, že do budoucna budeme naše kola ve velikosti od 24 palců nabízet ve dvou variantách – s kvalitní odpruženou vidlicí, která výrazně zvýší komfort jízdy, a bez ní, aby měli rodiče i děti na výběr,“ vysvětluje Roman Blažek. 

„Ideální by bylo kupovat pro dítě nové kolo na každou sezonu,“ směje se. Dobře si ale uvědomuje, že to je finančně nereálné. Kolo se tak kupuje na dvě, maximálně na tři sezony. A podle toho se s ním i pracuje.

„Nejprve nastavíme sedlo i řídítka do úplně nejnižší polohy. Když se na kolo dítě posadí, může pohodlně šlapat a nepropíná při sešlápnutí pedálu zcela koleno, je to v pořádku. Další rok se pak sedlo i řídítka přizvednout a dítě na takovém kole může dál bezpečně a pohodlně jezdit. U městského kola, u nějž se nepředpokládá, že by na něm dítě trávilo několik hodin v kuse, nevadí, když na něm jezdí i třetí sezonu. Nohy při sešlápnutí pedálů zůstávají více pokrčené, ale rozhodně to není na úkor bezpečnosti,“ snaží se poradit.

Značka Beany chystá i dětské silniční kolo ve dvou velikostech, 24" a 26". „Plánujeme výrobu jen několika kusů, ale jsme si jisti, že se najdou rodiče, kteří na silnici jezdí a budou ho chtít i pro své děti,“ prozrazuje Blažek. Letos se budou testovat první modely, výroba se plánuje na příští sezonu.  A postupem času dojde i na cyklokrosové, freeridové a do dvou let i na sjezdové kolo.

 

 

 

 

 

 

 

 






Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Superbiky jsou odnepaměti považovány za výkladní skříň technických schopností výrobců motocyklů.…

Labe aréna v Račicích žije dál taky triatlonem. Rekonstrukci areálu si po evropských veslařích a před…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: