Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Trek Fuel, verze Ex 9.8 27,5+. Milec trailů na druhou

Horská kola

V rámci trailové horečky nejvyšší žhavosti jsme sedlali aktuální novinku s letopočtem 2017. A hned pro začátek jasná zpráva: Tady se „nevyléčíte“. Naopak! Poblouznění roste.

To, že zaměstnanci značek hodnotí kola konkurence oproti vlastním s pohrdáním, resp. trpěným či předstíraným nezájmem, je normální a netřeba tomu věnovat pozornost. Avšak když vám dlouholetý „trekař“ přizná, že na lepším kole ještě nejezdil, což za roky, co se potkáváme, nikdy neučinil, to už náležitě zbystříte.

A když slezete z kola po první hodině na zmoklém a blátivém trailu, jen s blaženým, omámeným úsměvem přikyvujete. Navzdory hlubokému krvavému šlincu nad kotníkem, jak jste se nechali unést euforií z jízdy (jasně, měl jsem si povolit kufry na pedálech…). O zážitek z projížďky se zasloužil celý komplet, ne pouze jeden
inovativní prvek, takže postupně.

Matově černý rám vábí k osahání na první pohled, ale tento design volí poslední dobou pro špičkové modely více značek. To spíš oceníte, jak se na něm brzy vytulíte do polohy zajišťující pohodlí i vzepětí k akci, především v rychlých i technicky náročnějších pasážích z kopce.

Směrem vzhůru musíte na mackovi trošku poladit těžiště. Oproti loňským EXům estrměl hlavový úhel (z 68 na 67,2 a díky Mino Linku lze otočením matice i na 66,6), rotáhl se reach (ze 448 na 453) a přidal zdvih (ze 120 na 130 mm), který obsahuje i tlumicí patronu Grip. Nadto se zvýšil průměr spojení představce a řídítek (z 31,8 na 35
mm), zde taktéž v karbonu.

K tomu fungují všechny další složky, především systém odpružení ABP se třemi polohami či souosý přepákovaný jednočep s plovoucím uložením tlumiče (kolmo dolů). Jeho reakce v různých fázích jízdy je tak plynulá a přirozená, že ji brzy přestanete vnímat. Jen si ji užíváte. Kabeláž je vedena uvnitř rámu a každý úchyt vně je vyladěn do detailu. Takže se nemusíte trápit obavami, že někde zadrhnete a poničíte je. Jistotu
dává rovněž spodní kryt pod středem a na dolní trubce.

Významnou novinkou, používanou i na nových eMTB Treku, je Knock Block, ochrana zamezující protočení řídítek jak při krkolomnějším karambolu, tak při běžné manipulaci. Nevěřili byste, kolik hodně drahých kol si „jebne“ řídítky do rámu, aniž by to výrobce vzrušovalo tak, aby aspoň podložkou zamezil destrukci.

Přitom mnozí naopak kvůli tomuto detailu měnili tvar spodní rámové trubky! Jenže Trek poznal, že taková úprava snižuje tuhost rámu, a tak raději vyvinul dorazový výčnělek na hlavové složení.

Pohon zajišťuje jistá Shimano sestava 2x11 (36 a 26, 11 až 40 zubů) s XT kompletem i na brzdách. Netřeba víc komentovat, protože pracuje bezvadně. K ladné jízdě přispívají i boostové náboje. Jejich zadní standard 148 mm vzešel taktéž od Treku a u kol 27,5+ zachovávají pocit tuhosti 29.

„Dušové“ pláště, 2,8″ „balony“ Chupacabra, na 27,5+ vyhlížející snad ještě tlustěji, přispívají ke komfortu. Hustí se obecně na míň, mezi 1 a 2 atmosférami, dle váhy a požadavků. Přitom kola na širších 40mm ráfcích mají jen 28 drátů. Každopádně tady obrubníky nebo samostatně vyhřezlé kořeny přestáváte řešit a v terénu vám dovolí přenést se přes řadu technických nedostatků.

Naopak využití teleskopické sedlovky jisté dovednosti vyžaduje, ovšem u tohoto typu kol už se stává standardem.

Technické parametry

váha 13,3 kg (velikost 19,5 bez pedálů)
rám karbon OCLV/hliníková slitina
vidlice Fox Performance 34 float, 15mm pevná osa, zdvih 140 mm
tlumič Fox Performance Float EVOL RE:aktiv, zdvih 130 mm
řazení Shimano XT 2x11 (36 a 26, 11 až 40 zubů)
kliky Shimano XT
brzdy Shimano XT, kotouče 180 vpředu + 160 mm vzadu
kola náboje DT Swiss 350, ráfky Sun Riglé Duroc 40 SL
pláště Bontrager Chupacabra 27,5 x 2,8´´
sedlovka RockShox Reverb Stealth
sedlo Bontrager Evoke 3
řídítka a představec Bontrager Line Pro 750, resp. 60 mm

cena 135 990 Kč

Další testy najdete v časopise BIKE 4/2016, který je právě na stáncích.

Závěr

Doporučení prvního (full) elitního biku pro fajnšmekry podporuje možnost nasadit na rám devětadvacítková kola s ostřejšími gumami a proměnit zábavný kočár v (minimálně maratonského) rychlíka. Jistě, odpovídající páreček kol znamená
připočíst aspoň okolo pětadvaceti tisíc. Ale to je pořád míň než za dva biky. Přestože třeba na běžkách kvalitní „kombi“ nefunguje, tady, zdá se, může.

+
báječně sladěné tlumení
možnost výměny kol 27,5+ a 29
poloha na rámu
-
s ním je třeba se odstěhovat do hor…





Nahoru

Komentáře

Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: