Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Specialized FSR Turbo Levo: Trailový král s podporou

Horská kola

Stačí si chvilku zvyknout na robustnějšího macka, skoro minikrosku pod sebou… a pak už si jen užíváte. Pohyb v těžkém terénu, ať už profilem, nebo bahnem, je skutečným zážitkem. Testovali jsme na sjezdovkách a trailech na Dolní Moravě i po týdenním dešti na stezkách v Klánovickém lese. Silnice se stala jen nutnou zbytečností, jako byste po ní vodili natěšeného hřebce.

Skvěle se vyřádíte, pohyb v náročných podmínkách získává úplně jiný rozměr. Vyjedete na běžném biku, nevyšlápnutelné, smrtelné krpály pak zlehka vyletíte, na kořenech a kamenech se lépe udržíte v sedle.

Tah oproti dosud testovaným kusům nevídaný. Na druhou stranu je třeba se smířit s charakterem elektrokola, tudíž i tady jste ochuzeni o zážitek fyzické zátěže (a dojezd v podobě slastné únavy).

Specialized dlouho váhal se vstupem na „elektro trh“. Ať už měl po pravdě jakékoliv důvody, přišel s velmi ráznou odpovědí na všechny otazníky. Levo! Poprvé ho Evropě představil loni v létě v Rakousku, ohromil s ním na podzimním veletrhu Eurobike v Německu a v Česku ho začíná prodávat na jaře.

Výtečná geometrie

Zjednodušeně řečeno vychází ze Stumpjumpera. Veškeré technologie jsou vyladěny pro efekt nejnáročnějšího endura s podporou, podrobněji viz dále. A výdrž? Vždy na plný výkon, přiznám se, že jsem nedokázal jezdit v umírněném módu… Při váze jezdce 70 kilo plně nabitá baterie táhla okolo 90 minut, ať už v blátě spíš po rovinách, nebo v prudkých výjezdech a ve členité krajině. Dojezd udávají od 50 do 120 km.

Luxusně komfortní trailovou jízdu s elektroturbem zajišťuje kombinace několika konstrukčních prvků. Stabilní úhel hlavy 67°, snížená výška středu 342 mm a ultra krátká délka spodní stavby 459 mm, která přispívá ke skvělé obratnosti kola.

A také zajisté tzv. „6fattie“ (speciální termín Specialized), 3palcové pláště, které se vozí na pohled podhuštěné cca na 1 bar na 38 mm širokých ráfkách. Výtečná geometrie dává brzy zapomenout na to, že obsluhujete přes dvacet kilo pod sebou.

Také tlumič je specificky připravený (pružný a citlivý RX Trail) pro tento model, ostatně samotný se ani neprodává. Má unikátní ladění komprese i objem a také velmi jemný rebound. Pomáhá i funkce Autosag. Pod odpružením je podepsaný Mike McAndrews, tvůrce Boxxera, brainu, spike ventilu a dalších „spešl“ vynálezů.

Rám z prémiové slitiny M5 má integrovaný držák na baterii, což zaprvé výborně vypadá (nevozíte kovové piksly navíc) a zadruhé také spolu s umístěním motoru dovoluje dokonalé rozložení hmotnosti. Čistý design zajišťuje i umístění kabeláže. Zapadají do něho detaily jako třeba ochranný bloček u řídítek.

Seznam kapitol

Ovládání mobilem

Výkon motoru je vytuněný do trailů. Je kompaktní a lehký, váží pouze 3 400 gramů. Umístění ve středu spolu s integrovanou baterií v rozšířené dolní rámové trubce nijak významně nevykolejuje rovnováhu jezdce a neprodlužuje rám. Většina jiných značek využívajících Bosch ho má až o 20 mm delší. Brzy si troufnete i na skoky!

Výstupní výkon motoru činí až 530 W/90 Nm. Podpora šlapání pracuje podle pravidel do 25 km/hod. Především na rovinách musíte vycítit rytmus střídání záběru na hraně této rychlosti a nenechat se rozhodit „cukáním“.

U Li-Ion baterie se speciální ochranou proti vodě a prachu IP67 i „hard“ krytem na spodní trubce můžete vybírat z nabití na 504/460/420 Wh podle modelu. Můžete ji pomocí klíče, který je součástí sady Swat Mini Tool (v držáčku na košíku na bidon), snadno vyjmout. Vypadnutí při drsné jízdě nehrozí nejen díky šroubu, ale i zaklapnutí do rámu. Také senzor na rychlost je umístěn pevně a bezpečně pod úchytem na diskovou brzdu.

Naplno nabijete z běžné elektrické zásuvky za tři a půl hodiny. Displej na rámu ukazuje stav nabití zeleně (a červeně) světélkujícími 10 LED diodami (1 = 10 %). Tlačítky + a … můžete vybrat ze tří hladin podpory: Turbo (100 %), Trail (60 %) a Eco (30 %). Tedy když dáváte přednost čistému pocitu z jízdy.

Seznam kapitol

Kde se využije?

Pokud ho chcete podpořit přesnými informacemi, veškeré údaje se pomocí bluetooth nebo ANT+  přenášejí na obrazovku mobilu i Garmina na řídítkách. Mobilem si můžete na dálku kolo nastavit pomocí aplikace Mission Control.

Nejen pro hračičky nabízí diagnostiku systému, navigaci, jízdní historii napojení na tréninkový program Strava a další. Funkce Smart Control upravuje chod motoru tak, abyste dojeli tam, kam míříte, resp. abyste neždímali baterku víc, než na co má. Funguje pro přístroje s iOS a Androidem, ke stažení je zdarma buď v Apple App Store, nebo na Google Play Store.

Ještě pro lepší orientaci v modelové řadě Levo. FSR má tři SWorks Levo, Levo Expert a Levo Comp, vždy 6fattie, 1 x 11 řazení a Sram Guide čtyřpístové brzdy. Pak následují hardtaily HT Comp 6fattie, HT 29, Women´s HT Comp 6fattie a Women´s HT 29, všude dropper sedlovka a řazení 1 x 10. A dokonce je k dispozici i fatbike HT Expert s rámem s patkami 197 mm pro Bluto vidlici.

Nebude to hned asi „masovka“, ale z našeho pohledu se tu otvírá velký prostor pro půjčovny v horských penzionech nebo wellness hotelích. A taky čekám, kdo vypíše první regulérní závod na těchto (a podobných) mašinách.

Specialized Turbo Levo FSR Expert 6fattie

cena 179 990 Kč

hmotnost 22,5 kg (velikost L bez pedálů)

rám Specialized M5 Premium hliníkový

zadní tlumič Custom Fox Float Factory DPS, 197 x 47,6 mm

vidlice RochShox Pike RC, 140 mm travel, pevná osa 15 x 110 mm Maxle Ultimate thruaxle

hlavové složení Hella Flush

kliky Custom Praxis ocel 32T Ring, 104 BCD Spider

kazeta Sram XG 1180

řazení Sram X1, 11rychlostní, 32 zubů, 10 až 42

přehazovačka Sram X01 karbon

řetěz KMC X11L

brzdy Sram Guide RS 200 mm kotouč přední / 180 mm zadní

řídítka Specialized 7050 alloy 750 mm

představec Specialized XC 3D forged alloy

sedlo Body Geometry Henge Comp 143 mm

sedlovka teleskopická Command Post IRcc, „zdvih“ od 100 do 125 mm (dle velikosti rámu)

kola ráfky Roval Traverse 38 650b, náboje Roval Traverse přední 110 mm, zadní 148 mm, výplet DT Swiss Revolution

pláště Specialized 6fattie přední Purgatory Control, zadní Ground Control, oba 650b x 3˝

motor Exclusive 250 W

baterie Custom Specialized 504 Wh, ANT+/BT modul

nabíječka Custom Specialized 42 V, 4 A

Seznam kapitol

Celkové hodnocení

5
+
extrémně nabité sportovní eMTB
všechny komponenty
ochrana proti nečistotám i kamení
-
cena





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: