Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Kolo. Sumo. Sníh. Aneb český fatbike

Horská kola

I s tlusťochy je docela zábava. Nebo spíš… právě s nimi! Model příznačného názvu Su-Mo nabízí jako jednoho z prvních českých fatbiků Author, který tak navazuje na svůj předloňský prototyp A Gang Sumo.

Tento druh kola, až později označovaný jako fatbike, vznikl jako prototyp pro testování pneumatik Michelinu a poprvé se vydal na pouť přes Saharu v roce 1980. Na Aljašce se poté používala běžná horská kola se širokými sněžnými ráfky.

„Tlusťoch“ dobyl jižní pól a přejel Antarktidu. V Česku ho proslavili pionýři Jan Kopka (díky Duratecu) a nyní Pavel Richtr. Momentálně patří do výrobních programů takřka všech významných značek (Specialized Fatboy, Trek Farley, Scott Big Ed atd.).

Tlusťoch v plné parádě.

Tlusťoch v plné parádě.

V našem časopise měl premiéru v prvním letošním čísle, a tak Su-Mo nepodstoupí srovnání s jinými fatbiky, ale „pocitový poměr“ k obyčejnému biku. Už pohled na něj rozjasní tváře okoloj(e)doucích nejen díky samotnému charakteru, ale i vydařenému designu v černé a svítivě žluté barvě.

Na robustnější projev si zvyknete záhy. Na sněhu zcela přirozeně, v blátě pomaleji. Volba tlaku v pláštích nabízí širokou paletu zážitků, každopádně všechny varianty přinesou podstatný vklad zábavnosti jízdy.

SU-MO bývá na horách středem pozornosti.

SU-MO bývá na horách středem pozornosti.

Na tuhém rámu zajistí vyrovnání se s terénem tlustá kola, na tlumiče si ani nevzpomenete. I když RockShox už „umí“ speciální fatbikové odpružení… Na hodně tvrdém a hladkém povrchu přední kolo přece jen tolik nevede a svádí k disbalancím, nepozornému se občas „žvejkne“.

Zato v prudkém sjezdu terénní cesty nebo na pevnějších sněhových cestách se už díky vzorku zdařile zvolených plášťů Maxxis cítíte stabilně. A to se na příští sezonu chystá ještě zajímavější, měkčí směs. Před jízdou byste ani nečekali, jak „balony“ docela letí, když přiložíte pod kotel a šlápnete do pedálů.

Posed je kratší a komfortnější, nemusíte se natahovat do aero-pozic. Níže umístěného středu si všimnete při opakovaném „krosnutí“ zdolávané skalky nebo kmene. Ale sněhová závěj lehce povolí…

Občas se to může smeknout... Všechno chce cvik.

Občas se to může smeknout... Všechno chce cvik.

Na pohled v kontrastu ke kolům subtilní ocelový rám (na trhu dvě verze 17" a 19") je s dvakrát zeslabovanými chrom-molybdenovými trubkami a ocelovou vidlicí. Ocel je sice dražší než dural, ovšem v zimě tolik netrpí. Rám nabízí i navařené úchyty nejen na držáky na pití, ale i nosiče či spacáky pro expediční využití.

Osazení SRAM řady X5 a X7 nabízí kombinaci 20 převodů. Rozhodně správná volba oproti 1 x 10 u mnoha jiných fatbiků. Brzdy Tektro Aries dávají jistotu v záběru a nevyžadují komplikovanou údržbu.

To platí pro celý stroj. Ostatně sníh, pro nějž je prioritně určen, se agresí vůči materiálu nevyrovná blátu, jílu, jehličí a listí. Na běžnou očistu si vystačíte s hadrem, vapka smyje hlavně zaneřáděné středové složení a usazené bahno na objemných pláštích.

Nahoru s lyžaři? Proč ne, fatbike je všestranný společník.

Nahoru s lyžaři? Proč ne, fatbike je všestranný společník.

V základní nabídce je řetěz KMC X10 gold a pedály HT-PA12 s větší plochou a drobnými zoubky, které dovolují solidní záběr i v keckách. Ten vystačí ke špásování za domem. Na delší vytrvalostní zápřah ale doporučujeme klasiku s volnějším nastavením „kufrů“. 

Infocentrum

Author Su-Mo 2015

Cena: 31 990 Kč (oproti loňsku o dva tisíce víc vinou kurzovních turbulencí)

Hmotnost: 16,4 kg (jeden plášť s duší 1,755 kg, přední kolo 3,405 kg, zadní 3,975 kg)

Rám: double butted chromoly 26"

Vidlice: chromoly 26"

Měnič/řazení: SRAM X7/SRAM X5 Trigger 11–36 (10)

Převodník/měnič: SRAM X5 36–22/SRAM X7

Kliky: 170/175 mm

Brzdy: Tektro Aries kotoučové mechanické (6"), páky Tektro ML-570

Sedlovka: AG Lab dural

Řídítka: AG Lab dural 25 mm 720 mm

Ráfky: Jalco Snoy 32 děr

Náboje: AG Lab Disc

Pláště: Maxxis Mammoth 26" x 4,00"

Celkové hodnocení

4
+
design
poměr cena/kvalita/efekt užití
jednoduchá údržba
-
tlusté pláště nevpasujete do držáku na auto





Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: