Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Cesta z lesa aneb proč vyjet z terénu


25.05.2014

Vítejte zpět! Jako se kdysi Tarzan vrátil z afrického pralesa na aristokratické sídlo v Anglii… I když tam dlouho nevydržel, musel chvílemi uznat, že má něco do sebe. Stejně jako biker, který bez předsudků usedne (poprvé) na silniční kolo. Nastává jeho renesance, přichází éra revivalu, či se (v dobrém) vracejí staré pořádky?

Retro? Nebo Neverending story?

Za „totáče“, tedy už (nebo teprve) před čtvrtstoletím, vládla jen jedna strana a jedno kolo. Téměř i jedna značka. Silniční favorit s berany a galuskami. Ano, dalo se na něm vjet i do lesa nebo do hor. A pokud jste si sundali blatníky, mohli jste v terénu ochutnat pocit volnosti (a bláta za krkem).

Horské kolo začátkem devadesátých let pak zapůsobilo jako zjevení. Novinka. Navíc dostupná. A tolik spojená s euforií prvních svobodných let. K tomu s vůní pravého západu, vždyť mountainbiking se zrodil v Americe! Letité české podniky nedokázaly reagovat a pustily trh dovozcům a malým akčním firmám.

Bikeři přinesli na sportovní scénu explozi nespoutané energie podobně jako v hudbě kytarový grunge. Téměř smetli „klasiky“ a staromilce na silničkách. Jako se Kurt Cobain přeburácel přes Boba Dylana…

Ale silnička navzdory masivnímu nárůstu automobilové dopravy přežila díky tradici a prověřeným hodnotám. Časem přišla znovu do módy. Jako retro. Nová generace ji objevila až poté, co už dávno ovládla biky všech kategorií. A stará se stále pevně drží…

Všestrannost, pestrost a triatlon. 

Proč by se měl cyklista vychovaný v éře bikingu poohlédnout po silničce? Pořád je to (pra)kolo. A i sportovní bikeři přece hodně tréninkového času stráví na silničním kole.

Aby najeli kilometry a při delším stráveném času v sedle získali správné technické návyky. Ale i všeobecnou vytrvalost. Na biku v terénu bývá zátěž přece jen silovější. Ne každý ji tu tak dlouho vydrží.

To jsou atributy, řekněme, metodicky tělovýchovné. K tomu přidejme ty filozofické. Všestrannost, pestrost, objevování nových obzorů. Ano, přes stromy s očima upřenýma na kameny a kořeny přes cestu nemusíte dohlédnout až tak daleko.

Silnice nabízí jiná panoramata. Klidnější zoomování při konstantním tempíčku po rovině, bez krpálů a zákrut. Stačí si jen vybrat mapu. I okolo Prahy najdete mnoho opuštěných asfaltek bez děr a smradlavých plechovek.

Výlet v partě. Více zábavy i snadnější šlapání do kopců.

Výlet v partě. Více zábavy i snadnější šlapání do kopců.

Tady nutno připomenout ještě třetí rozměr, konkrétně triatlonový. Většina tri-kombinací se odehrává na silničním kole. Jistě, máme báječnou terénní Xterru. Ale pořád ještě nejsilnější Ironmana a všechny jeho děti až k maličkým závůdkům okolo vaší vesnice.

Seznam kapitol

Zážitky terénu i silnice, jiné obzory

Ortodoxní vyznavači biků mohou namítnout a mávnout rukou: Vždyť na horském kole se dostanu všude tam, co na silničním. Což se opačně říct nedá.

Jenže, copak se s tlustými plášti můžete řítit tak rychle z Alpe d´Huez dolů serpentinami? Anebo naopak, má cenu tahat všechna ta kila s sebou na vrcholy, kam vede namísto lesní stezky silnice? Nemůžete. Nemá.

Proč dělat něco, co sice lze, ale je to lepší s jinou technickou výbavou? Na skejtových lyžích se taky špatně jezdí klasika. V pohorkách asi nepůjdete běhat. A s raketou na squash nebudete pinkat do tenisáku na antuce. Všechno má svoje, jen si vybrat.

Dlouhatánské výpravy na silnici přece jen chutnají jinak než ty v terénu a přinášejí odlišné prožitky. Proč byste se o ně měli ochuzovat? Vždyť i v pestrosti spočívá krása celé cyklistiky.

Seznam kapitol

Vzdálenější cíle aneb Dojedete dál

Jsou to jednoduché počty. Třicítka, myšleno rychlost v km/hod, v terénu už bývá hodně svižná záležitost. Jako téměř čtyřicítka na kole. Tedy? Za tříhodinovou odpolední štreku zmáknete nejvíc devadesát, anebo taky skoro sto dvacet kilometrů.

Na delší poznávací túře v cizích krajinách tedy obsáhnete víc. Anebo do tréninkového deníčku zapíšete víc kilometrů, což působí hodně dobře na psychiku, věřte. Tím netvrdím, že byste měli svůj milovaný MTB odložit. Jen podporuji bi-cyclingovou volbu.

Nabízím ještě jednu inspiraci. Cestou z víkendu na chatě nebo u přátel, necháte manželku odkočírovat rodinný koráb a sami se vydáte k domovu na kole. Pokud nebydlíte na samotě v národním parku, jen zřídka se vám to v tuzemsku podaří na horáku, ale téměř vždycky na silnici.

Silniční kolo nabízí zkrátka rozšíření záběru na mapě. A to doslova. To není malý benefit.

Seznam kapitol

Lehkost, elegance vs. těžkooděnci

Žádný gramař na biku nedosáhne lehkosti silničáře. Jako se dural nevyrovná karbonu. Biker prostě zůstane těžkooděncem oproti silničářské lehké jízdě. Biky se pohybují v průměru okolo dvanácti kil, silničky pod devět.

Jistě, záleží na výbavě, osazení, samotné základně – rámu. I příslušenství. K tomu oblečení jezdce. Robustnější tretry, klidně i kapsáče a volné triko, někdy dokonce chrániče a – hlavně pořádný plembák s velikými „mouchami“, brýlemi.

Vedle toho naleštěná (nejlépe bílá) perka, upnutý dresík i kraťasy, odlehčená přilba. Žádný batůžek, přinejhorším nacpaná zadní kapsa mobilem a pytlíčkem s penězi a traťovkou.

Schválně, zaměřte se někdy právě na tenhle pocit při jízdě. Já vím, krouhat singletraily s puštěným zadním tlumičem…

Seznam kapitol

Urob si sám. Snazší údržba, čistota

Příprava na kolo zabere, na rozdíl kupříkladu od běhu, možná trojnásobný čas. Obléknout se, namíchat pití, zkontrolovat materiál, dofouknout gumy, máznout řetěz…

Ten, kdo čas počítá na minuty, anebo zavilý lenoch, leckdy zaváhá. Tím spíš, má-li téměř na jisto počítat ještě s očistou a údržbou po dojezdu.

A ta „hrozí“ na biku téměř pokaždé. I za sucha se kolo v terénu minimálně pořádně zapráší. Stačí malá kaluž, kterou přece nebudete objíždět a – můžete plnit pračku. Kdežto silnice… Najdu vám borce, kteří na svého miláčka za celé léto nevztáhnou hadřík.

Silniční kolo je nesmrtelná klasika.

Silniční kolo je nesmrtelná klasika.

Také základní servis probíhá jaksi nalehko. Náhradní duše bývá lehčí, vyměníte ji za pár minut a nepoužíváte-li bombičku, nafouknete s menším úsilím. K tomu už šaltr, přesmykač, brzdy. Kdežto na horáku je potřeba skouknout vidli, zadní tlumič, teď už i teleskopickou sedlovku – a to vše nejlépe v certifikovaném servisu. S pomocí speciálního nářadí a kapalin.

Seznam kapitol

Zdraví, odlišné fyzické zatížení

Horské kolo vyžaduje robustnější tělesnou konstituci než u „chroustů“ nebo „horských koz“ ze silnice. Zabrat dostanou i ruce. „Musel jsem začít chodit do posilovny, nabral jsem nahoře hmotu,“ přiznal bývalý elitní profesionál ze silnice Jan Hruška, když přešel v závěru kariéry na bike.

Po vyjižďce v terénu vám nějaký čas chrastí všechny kosti, bolí svaly z náročnější silové námahy. Potřebujete posílit a zpevnit nejen vnitřní svaly tzv. core, které drží celé tělo.

Poměr pádů na horském kole vs., silničním znamená jasnou výhru pro MTB. Takže různé terénní lišejíčky, naraženinky, modřinky, zlomeninky… Na druhou stranu je třeba férově přiznat, že když se padne na silnici, následky bývají fatálnější. Klíční kost na víc kusů je základ, k tomu proražené lebky, kómátka. Na trávu nebo do mechu se tady jistě nepadá.

Co se týká sportovní zátěže, na horském kole bývá přirozeně pestřejší od aerobní po anaerobní prahy podle toho, jak zařadíte při stoupání či klesání.

Na silnici se jezdívá konstantnějším tempíčkem, k nástupům se většinou musíte nutit sami. Vytrvalost se tu však nabere snáz. I závody silniční trvají většinou déle než bikové, s výjimkou nejdelších maratonů.

Seznam kapitol

Dostupná kvalita, karbon na dosah

Ačkoliv obchodníci tvrdí, že srovnatelná kvalita na silničním kole je ještě půlkrát dražší než na horském… Nutno poznamenat, že při současném pokroku technologií seženete velmi solidní, pro hobby jezdce dostačující, speciály okolo 20 000 Kč u MTB a maximálně 30 000 Kč silnice. To je někde v dosahu průměrného měsíčního platu.

S karbonovými rámy možná o deset tisíc navíc. S tímto materiálem si užijete už hodně příjemné divadýlko.

A kol bývá všude dostatek, ne přebytek. Jen si vybrat. Podle toho, kde jezdíte, podle oblíbené značky, barvy, osazení, výše poskytnuté slevy. Cokoliv. Ne jako v éře nedostatkových modrých favoritů za dva tisíce. Ostatně tehdy také na hranici měsíčního platu.

Přestože silničních kol vidíte víc a víc, prodavači krčí rameny: víc jak dvě nebo tři procenta z celkových počtu prodaných kol neobsadí. „Což hodně ovlivňují dětská kola, která se na rozdíl od nás neprodávají tolik v řetězcích,“ hledá důvod Martin Havlena, spolumajitel české značky Author. Zároveň silnička vzhledem ke způsobu použití vydrží déle než horák, dodáváme my.

Ještě jeden podstatný fakt. Lidé, zvlášť v Česku, si zkrátka odvykli, na silnici se bojí. Nebo aspoň netroufnou. Přitom ve světě potkáte mnohem větší balíky cyklistů na silničkách. Souvisí to s kulturou vnímání cyklisty jako účastníka provozu. Ve zdejších končinách jste nepříjemná obtížná moucha, jinde obdivovaný a hájený druh.

Seznam kapitol

HDP a trvanlivost obou kol 

Vzhledem k vyšší životní úrovni obyvatelstva se zvyšuje jeho materiální zabezpečení. Ano, každý má troubu plynovou nebo elektrickou, k tomu mikrovlnku. Auto rodinné a druhé malé na nákupy. Proč by neměl mít dvě kola?

Horáka i silnici? I když skutečně průměrný, obyčejný cyklista, by asi nejuniverzálněji využil kompromisní krosové, neboli trekové, chcete-li.

Opět přichází argument jednoduchých kupeckých počtů jako třeba v případě zimních pneumatik. Dvoje gumy mi vydrží dvojnásobně dlouhou dobu, jen pro každé období mám k mání lepší kvalitu.

To samé platí pro kola. Horáka do terénu, silnici na silnici. Jestliže je hrubým odhadem obnovitelnost kol ve více než minimálně pětileté křivce, pak při dvou kolech je to deset let. A to se při kvalitě aktuální produkce, slušné výši výdělku a lásce ke kolu zvládnout dá, co říkáte?

K tomu se pro fajnšmekry nabízí další specialitky: zimní „fatbike“ do sněhu, cyklokrosový speciál, dráhový „furtošlap“, bikrosový prcek do bike parku, odlehčený city bike do města. Anebo dokonce elektrokolo pro panímámu na nákupy. Nepočítaje vozíky na děti, dvojkola, historické bicykly…

Seznam kapitol

Tour/Giro live 

A ještě jeden argument přidáváme pro pořízení silničky. Možná nejsilnější pro pravověrného cyklistu – ne bikera, ani silničáře. Prostě cyklistu.

Tour de France nebo Giro d´Italia. Nejslavnější třítýdenní závody světa, kam se vydává za strhující atmosférou stále víc a víc Čechů. Ne, už se asi téměř nikdo z vás nikdy nedostane na soupisku některého z týmů WorldTour.

Ale těsně před karavanou, nebo na dohled grupettu a růžové lucerny si po stejné trase můžete vyjet taky. A umíte si představit, že na Galibier, Mont Ventoux nebo Marmoladu budete po silnici šplhat na horáku? Ale jo, šlo by to, ale vážně chcete být za outsidery, hodné shovívavého pohledu? Copak se doma v červenci zvednete od televizního přenosu a vyrazíte na horáka? Ne!!!

Jen na pořádné silničce s čerstvě nakoupeným žlutým/růžovým dresem si po vyšplhání kamsi do přecpané zatáčky v horách tuhle podívanou užijete naplno.

To mi věřte.

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: