Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Jezdí, servisuje, prodává. Tak se žije kolem

Sport

04.01.2015

Jak to vypadá, když opravdu žijete kolem? Nemusíte být rovnou Contador, Froome nebo Kulhavý. Stačí léta absolutního nadšení, mít svůj bike jako koníček i práci zároveň. František Salaquarda najezdí ročně kolem dvaceti tisíc kilometrů, z toho šestnáct (!) do práce. Kola servisuje, ještě raději staví, a když má chuť, vyrazí na závody. Mimochodem je neoficiálním mistrem republiky na singlespeedu.

Bydlí na Brdech a je spolumajitelem obchodu 03 Probike v Průhonicích. Třikrát až čtyřikrát týdně vyráží do práce v sedle. Padesát kilometrů tam, padesát večer nazpátek. Na počasí a tmě nesejde, Frank jezdí skoro pořád. Výjimkou jsou ty nejhorší sloty.

„Zima mi nevadí, naopak ji mám rád. Za dvanáct let, co máme náš obchod, jsem nebyl nemocný. Já jen tak neprochladnu a jsem dost otužilý,“ usmívá se.

Jezdí převážně na horském kole, i když silničkou nepohrdne. Aby cesty do práce nebyly fádní, občas je změní. Jedna štreka zabere hodinku čtyřicet, rekord má o dvacet minut lepší.

Cestou necestou. František Salaquarda je na kole takřka denně.

Cestou necestou. František Salaquarda je na kole takřka denně.

„Cestou nejčastěji přemýšlím o zákaznících, jak jim kolo postavit, co by se k nim hodilo, abychom se vešli do rozpočtu a tak dále. Je to můj svět. Domů jezdím co nejrychleji za rodinou, ale zase ne na krev, abych pořádně zregeneroval. Musím se ráno postarat o dceru a pak jedu zase do Průhonic. Síly si musím hlídat.“

V práci je totiž v jednom kole. Sedmdesát procent času tráví v dílně, kde servisuje a staví kola. Zakázková stavba, to je jeho nejoblíbenější pracovní činnost. Dát dohromady vyladěný kousek, to je pro něj hra, skládání a vymýšlení.

„Když se dostanete se zákazníkem na jednu vlnu, je to bomba. Výsledkem je něco, z čeho jsme oba nadšení,“ říká zapáleně.

Ve svém království. Prodejna O3Probike v Průhonicích.

Ve svém království. Prodejna O3Probike v Průhonicích.

Někdy je to běh na dlouhou trať, představy, co, jak a za kolik, si zákazník formuje někdy i rok. Ničemu se nekladou překážky, svoboda je vzhledová, komponentová, a když máte za vysněný bike zaplatit poněkud vyšší částku, není na místě spěchat

„Každý kousek je originál, neděláme dvě stejná kola. Největší výhodou stavby na zakázku je, že se do budoucna nemusí nic měnit. Jen věci, které se používáním oběhají. Máme testovací kola, na vše má klient čas, i díky tomu si jistě vybere správně,“ vysvětluje František, když v dílně servisuje jedno z kol, které postavil.

Když už jsme u cen – v 03 Probike se na zakázku prodávají kola značek Santa Cruz a Rocky Mountain. Částky startují na devadesáti tisících.

„Za tu cenu dostanete parádní, plnohodnotné a nijak neošizené kolo. Ale nebavíme se o důrazu na hmotnost. Když půjdeme výš, jak se říká do „libovky“, povýšíme na 150 až 180 tisíc korun. Třeba nejlehčího celoodpruženého Tallboye od Santa Cruz jsme stavěli pod deset kilo. Pak už jsou trochu bláznivé věci jako devítikilový full. Také jsem ho dával dohromady, ale už se pohybujeme mezi komponenty s limitem do 75 kil jezdce. To nejde používat v širším spektru, protože Češi nejsou úplně hubení. Dávám u kol raději důraz na funkčnost, všechno s rozumem,“ povídá.

S penězi si prý občas zažije se zákazníky dost legrace. To když se ti méně znalí ptají, zda „tyhle krásné ráfky přijdou tak na tři tisíce“. Reálná cena je však 25 tisíc při objednání kola, sólo nákup ještě trochu vyšší.

Opravit a vyladit. V dílně tráví nejvíce času.

Opravit a vyladit. V dílně tráví nejvíce času.

„To pak slyšíme něco o tom, že si za to koupí auto,“ směje se Salaquarda a dodává, že člověk musí být diplomat.

Nadšení pro kola zdědil po dědečkovi, který se pozoruhodně zapsal do dějin české kolové. Byl mistrem Evropy 1933 a poté pravidelně předváděl své umění při krasojízdě na jednokolce před zaplněnou Lucernou. Tátu koníček minul, František mu propadl na střední škole, kdy mu kamarádi ukázali technické trialy v Krčském lese.

„V roce 1994 jsem si koupil první horské kolo Cannondale. To byla paráda,“ vzpomíná. Začal pracovat jako mechanik, učil se, zkušenějším koukal pod ruce. Stát se výborným technikem není jen tak. Navíc před dvaceti lety neexistoval internet a pátrání po informacích a novinkách bylo složité.

„Žádný youtube, tehdy byly dvě knihy a konec,“ směje se František. Jeho parťák z obchodu Dan Dvorský tvrdí: „Aby se člověk naučil servisovat kola, je to otázka minimálně tří let. Musí se chodit na školení, dostat se do problematiky. A hlavně: sledovat trendy. Dnes je ve všem jiná rychlost než před patnácti roky.“

Kola na zakázku. František nestaví nikdy dvě stejná.

Kola na zakázku. František nestaví nikdy dvě stejná.

„To je právě to, co mě strašně baví. Novinky jsou fascinující. Na druhou stranu, vývoj je tak strašně překotný, že na kolech starých pět až šest let už je vidět zub času, což někteří zákazníci řeší dalším nákupem nového kola. Hlavně celoodpružená karbonová kola každé dva až tři roky hodně mění design a systém,“ připojuje František.

V 03 Probike samozřejmě nenabízí jen stavby, koupíte zde i sériová kola značek Trek a Liv, sesterské společnosti Giantu. Ten z místní nabídky vypadl poté, co vsadil na podle jeho šéfů ideální rozměr kol 27,5".

„Naši zákazníci nás utvrzují v tom, že u chlapů je prostě lepší 29 palců. I když debaty na toto téma neutichají a asi dlouho ani nebudou,“ říká František, který se nedávno umístil pátý na jednom ze závodů Trek Night Series, nočním hodinovém závodu v Praze.

Loni se pak stal mistrem republiky na singlespeedu. „Na podzim jezdím závody rád. Ale raději mám tu svobodu, kterou mi jízda na kole dává. A v práci zase kreativitu. Snažím se vytvářet věci, které nejsou běžné. Bez kola si život neumím představit. Dává mi naplňující poměr zábavy a práce. Je to něco, co mám pod kůží.“

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: