Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Přes Alpy, Krkonoše i Balkán. Čech zdolal na kole 3945 km za 17 dní, aby upozornil na projekt Cykloterapie

Info

03.09.2018

Aby mohli senioři zase cítit vítr ve vlasech… s takovou vidinou absolvoval Leoš Hrádek z Plzně mezinárodní dálkový cyklistický závod Transcontinental Race, který se letos konal pošesté. Závod odstartoval v neděli 28. července v noci v belgickém městě Geraardsbergen a zakončen byl ve středu 15. srpna v řecké Meteoře.

Na trasu závodu bez podpory vyrazilo celkem 250 účastníků. Do cíle jich v termínu dorazilo 126, závod vzdalo zhruba 100 cyklistů a ostatní jsou ještě na cestě již mimo závod.

Závodníci projížděli 16 zeměmi a museli navštívit několik kontrolních bodů (většinou horských průsmyků a vrcholů), než se dostali do středního Řecka, kde v oblasti Meteory závod končil. Po cestě byli odkázáni jen sami na sebe, nesměli přijmout cizí pomoc. Leoš Hrádek, ač ryzí amatér, obstál v závodě výborně a zvládl jej v náročném časovém limitu.  

Bližší informace o závodu jsou k dispozici na: https://www.transcontinental.cc.

Proč se 42letý muž rozhodl pro účast na cyklistickém závodu, který je pro většinu lidí nepředstavitelný? Závod přes celou Evropu jel proto, aby si jej všimla veřejnost a média, a dostal tak do širšího povědomí projekt Cykloterapie. Ten se snaží Leoš Hrádek prosadit v České republice spolu s Oldřichem Čepelkou z Liberce a Janem Raškou z Prahy.

O čem je cykloterapie, vysvětluje Oldřich Čepelka, který v ČR před rokem kampaň zahájil: „Lidí, kterým zdravotní stav nedovoluje běžně se pohybovat, a kteří se většinou jen šourají po bytě nebo vyjdou na chvíli před dům, jsou u nás desetitisíce. Mnoho z nich je v domovech pro seniory. A mnozí se cítí opuštěně, nikdo jim nevěnuje svůj čas. Celosvětové hnutí, které má zkratku CWA – Cycling without age (cyklistika v každém věku) spočívá právě v tom, že seniory se špatnou pohyblivostí anebo i tělesně postižené vozí dobrovolníci na výlety po okolí a tím jim zlepšují kvalitu života, přinášejí nové zážitky, spokojenost a vědomí, že ostatní lidé je neopustili. Chceme i české seniory potěšit zážitkem, o němž už nemysleli, že přijde.“

Pro celou aktivitu je zapotřebí především speciální elektrotříkolo, jakási moderní rikša, na níž „pilot“ veze jednoho nebo dva seniory. 

Oldřich Čepelka nyní svého kolegu Leoše Hrádka podporoval během dálkového závodu tím, že každý den zveřejňoval zprávy a komentáře o cestě na seniorském portálu www.i60.cz. Všechny články jsou k dispozici na https://www.i60.cz/rubrika/obsah/210/akce-i60 .

Nápad vznikl v Dánsku

Projekt vznikl před šesti lety, když si dánský manažer a poradce Ole Kassow při svých cestách do práce (pochopitelně na kole) povšiml starého muže, jak každé ráno sedí na lavičce před domem. Jednou se s ním dal do řeči a muž se mu svěřil, jak rád by viděl rodný dům v nedaleké vesnici, ale už nemůže dobře chodit.

Ole Kassow si poté vypůjčil nákladní tříkolkou a v ní vzal 97letého seniora na výlet. Později Ole vyjížděl ven opakovaně i s dalšími seniory. A co viděl? Senioři se vraceli z projížděk šťastní, rozpovídaní a společenští, vybočeni ze svých každodenních rutin. Už se necítili odstavení a společensky přehlížení. Nadšený Kassow napsal kodaňským městským úředníkům, jestli by nefinancovali tříkolky pro pečovatelské domy. Město zakoupilo hned pět tříkolek (!!) pro pět pečovatelských domů.

Od té doby se projekt CWA začal šířit do celého světa, nyní je již ve 37 zemích. Jezdí se v Kanadě, Norsku, v USA, na Filipínách, v Pákistánu, na Islandu, na Havaji, Novém Zélandě, v Peru atd. – celkem na 1100 místech. 

K dispozici je 1500 tříkolek, které obsluhuje přes 10 tisíc vyškolených pilotů. Jde o čestnou dobrovolnou práci, kterou lidé všeho věku věnují starším lidem nebo i tělesně postiženým. Personál domovů hlásil, že ubývají nemoci a hádky, je popisován kladný efekt pro demenci a CWA se stává předmětem odborných studií. Bližší informace v angličtině zde: http://cyclingwithoutage.org/.

O cyklorikšu stojí v ČR již tři města

V České republice dosud není žádná cyklorikša k dispozici. Před rokem Oldřich Čepelka zveřejnil první článek o cykloterapii, trvalo však řadu měsíců, než se první města (Otrokovice, Kadaň a Ústí nad Labem) se svými domovy pro seniory pro myšlenku nadchla a minulý týden kola objednala. Jedno stojí zhruba 150 tisíc korun a koupit jej lze zatím pouze v zahraničí.

„Naším přáním je, aby si nyní města a domovy pro seniory objednávaly tříkolky a aby se nám zároveň podařilo získat i peníze na nákup jedné, která by mohla sloužit jako vzorová pro další zájemce,“ uvádí Leoš Hrádek. Za tím účelem také založil ještě před dálkovým závodem transparentní účet ve Fiobance.

Zájemci na něj mohou i nadále přispívat, jeho číslo je: 2101471919/2010, internetový odkaz zde: https://ib.fio.cz/ib/transparent?a=2101471919. Trojice nadšenců propaguje projekt Cykloterapie čistě dobrovolnicky. „ Všechny peníze, které se nám podaří vybrat, použijeme výhradně na nákup tříkolek,“ zdůrazňuje Oldřich Čepelka. „Věříme, že jakmile se první elektrotříkola u nás objeví, vzbudí to zájem a budou přibývat další,“ dodává.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: