Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

První žena přejela tisíc mil Trans Germany. Češka Marvanová

Sport

18.07.2018

Přijela, viděla, zvítězila. Markéta “Peggy” Marvanová se stala první ženou, která
dokončila nezabezpečený závod horských kol na tisíc mil napříč Německem,
Bikepacking Trans Germany. A rozhodně tam nebyla jen tak do počtu: za sebou
nechala i většinu mužů a dojela sedmá.

Na start závodu ve švýcarské Basileji se 1. července postavili bikeři z 15 zemí, mezi nimi 22letá Češka se svým cyklistickým i životním parťákem Adamem Záviškou. “Jezdíme spolu většinu závodů a vzájemně si vyhovujeme, ačkoli čekání jeden na druhého nás trochu zpomaluje. Nesmíme sdílet výbavu, pomáhat si při defektech nebo třeba jet za sebou v háku. Jsme ale vždycky rádi, že jsou naše zážitky společné,” svěřuje se Peggy.

“Právě o zážitky jde při těchto extrémních závodech v první řadě. Vítězství to, už je jen taková třešinka na dortu. Jsem tak trochu závodní typ, to přiznávám, ale není to důvodem mé účasti,“ dodává.

Trasa dlouhá 1660 km vedla napříč Německem, od hranic se Švýcarskem až k Baltskému moři. Českému páru zabrala 7 dní, 11 hodin a 45 minut; celkové stoupání bylo 24 000 m, nejvyšší bod 1250 m n. m. Letos se navíc jelo v extrémních teplotách nad 30 °C.

Coby první žena v cíli závodu tak vlastně Peggy nejen bere pomyslné zlato v ženské kategorii, ale také nasadila laťku docela vysoko. Dle vyjádření organizátora bude velmi těžké její výsledek překonat. Ostatně celkem dojely asi tři desítky sportovců - někteří i s dvojnásobným časem - zatímco skoro stejně tolik jich závod vzdalo.

„Tak dobrý výsledek přisuzuji velkou mírou našemu plánu vyrazit dřív a ještě před závodem strávit pár dní na kole. Na startu už jsme tedy měli 300 km v nohách z druhého směru trati. Díky tomu jsme se psychicky naladili na kolo i závod. Navíc jsme zefektivnili rozložení výbavy a doladili nastavení kol,“ vysvětluje Peggy.

A pomohli si tak, i co se týče navigace. Zpočátku jeli po rovině “v balíku”, ostatní závodníci se nechali mladými Čechy vést. “Pak ale přišel hodně nepřehledný úsek, který jsme s Peggy projeli rychle a bez chyby. Ostatní znejistěli, mysleli si, že cesta vede jinam, a na chvilku zastavili,” říká Adam Záviška. “A právě od toho momentu už nás nedojeli. Od druhého dne jsme byli sedmí a tuto pozici jsme si udrželi až do cíle.”

Závod vedl napříč Německem, od hranic s Francií a Švýcarskem přes někdejší železnou oponu - totiž Krušnými horami a Českosaským Švýcarskem, poté podél Nisy, s občasnými přejezdy na českou a polskou stranu. Cíl byl na baltském ostrově Rujána. Trasa jezdce provedla zajímavými místy: kolem povrchového dolu i rozlehlým územím s objekty staré továrny výbušnin.

„Trasa se snaží co nejvíce držet mimo asfaltové cesty a civilizaci, ale protože je Německo infrastrukturou hodně protkané, odráží se to na trati neustálým přejížděním silnic a odbočováním,” popisuje Adam.

“To je složité na koncentraci hlavně při únavě po několika dnech v sedle. Na druhou stranu trať závodu je pestrá. Prvních 1030 kilometrů má velké převýšení, naopak posledních 621 kilometrů vede po rovině. Střídají se zpevněné cesty se singletreky a jemným pískem. Právě jemný písek je něco jako koření této trati. Zvláště na těch posledních 600 kilometrech je ho opravdu hodně. Nemyslím si ale, že je to špatně, dělá to závod zajímavějším a obtížnějším,“ vypráví dál.

A kolik váží kolo naložené na takový závod? “Protože se jedná o závod zcela bez zabezpečení, musím být schopna si sama poradit s drobnými závadami, co mohou na trati nastat. Každý gram navíc se velmi pronese, a tak si musím vystačit se skromnou výbavou," ví dáma na kole.

"Všechno mám předem promyšlené a odvážené v excelové tabulce. Vždy ale pár dní před odjezdem ještě trochu do výbavy zasahuji podle předpovědi počasí. Mé kolo na německý závod vážilo i s výbavou 14,4 kg. Vedle toho vozím batoh, který dá ve váze za další dvě kila. Spousta závodníků batoh nevozí, mně ale vyhovuje, když mám pití ve vaku na zádech a můžu se napít kdykoli – třeba i v rychlém nebo terénním sjezdu,” vysvětluje.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: