Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Česká silnice startuje. Milán – San Remo po česku se pojede z/do Velké Bíteše

Sport

23.03.2018

Ač tomu pohled z okna, natož pohyb po venku, neodpovídá – startuje české cyklistické jaro. V neděli v poledne vyrazí peloton po silnici z Masarykova náměstí ve Velké Bíteše k Brnu (a zpět). Na pěti okruzích, z toho posledních tří stejných, natočí 161 km. Kdo se zaraduje v cíli 41. ročníku klasiky přirovnávané k prestižnímu Milan – San Remo?

„Taktiku určíme večer před startem,“ říká Josef Černý, jeden ze zbylých lídrů elitní tuzemské stáje Elkov/Author. Šest členů týmu včetně obhájce loňského vítězství Aloise Kaňkovského startuje na rovinách v Normandii. Zbylo jich tu tak pět - kromě Černého ještě Zahálka, Rajchart, Votruba a Konwa.

Šance tak cítí i formace Topforex/Lapierre, domácí Favorit Brno, Tufo Prostějov, CK Příbram – Fany Gastro, Dukla Praha nebo Sparta, k tomu Poláci a Slováci. „Ukáže se tu, co kdo dělal přes zimu. Je tu můj oblíbený závod, chceme si zopakovat vítězství,“ těší se však Černý den po návratu ze španělského tepla.

Jede se přes Domašov, Ostrovačice, Popůvky, Veselku až do brněnských Kohoutovic, dále do Bosonoh a vrátí se zpět do Velké Bíteše přes Říčany, Rosice a Zastávku. Tento první velký okruh měří 69 kilometrů. 


Po návratu závod pokračuje druhým okruhem mezi Domašovem, Říčany, Rosicemi a Zastávkou a po 38 kilometrech se opět vrátí do Velké Bíteše. Závěrečný okruh vedoucí přes Vlkov a Osovou Bítýšku se jede třikrát a každý měří 18 kilometrů.

Nejatraktivnějšími místy závodu jsou vrchařské prémie v Brně - Kohoutovicích a v Zastávce u Brna a také rychlostní prémie při průjezdech cílem na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši. Tam se očekává cíl také nejpočetněji obsazeného domácího podniku na silnici okolo 15.45. Pamatujete, jak tam před časem vypálil silničářům rybník biker Pavel Boudný?

„Silnice jsou po zimě rozbité, musíme se tedy ve spolupráci se Správou a údržbou silnic, spřátelených stavebních firem nebo svépomocí vypořádat s tímto problémem, který by jinak znamenal mnoho defektů, technických problémů či pádů,“ popisuje nástrahy jarního závodu jeho ředitel Zdeněk Valenta.

První ročník závodu Brno - Velká Bíteš - Brno se jel už v roce 1977. Ale kořeny sahají až do šedesátých let. Favorit Brno pořádal populární závod Brno - Mikulov - Brno a časovku z Brna do Pohořelic a zpět. Jenže ve druhé polovině sedmdesátých let začali mít pořadatelé potíže se získáváním povolení na vedení závodů jižním směrem po nové dvouproudové silnici směrem na Vídeň.

Museli proto vymyslet náhradu a tak se vydali do Velké Bíteše. V osmdesátých letech se závod rozrostl na dvoudenní akci, první den pro mládež, druhý pro elitní muže. V roce 1986 cyklistický svaz nařídil pořádání mládežnických kategorií pouze na uzavřených tratích a proto se konal jen závod mužů.

Pořadatelům se o rok později podařilo přesunout mládež na automotodrom do Brna, kam také postavili start i cíl závodu mužů. Až začátkem devadesátých let se závodníci vrátili na cyklistickou dráhu, později k hotelu Voroněž a pak ještě k přehradě. Cíl byl i na vrcholu v Kohoutovicích. Až v roce 2015 nabrala na smysluplnosti zkratka Bíteš, neboť se začíná i končí právě tady.

V dlouhé historii se nikomu nepodařilo vyhrát více než dvakrát. Milan Jurčo byl prvním dvojnásobným vítězem (1979 a 1982), navázali na něj Lubor Tesař (1993 a 1995) a Milan Kadlec (2011 a 2013). Pokud nepočítáme slovenské závodníky v době existence Československa, vyhráli tu jen dva cizinic. Rakušan Riccardo Zoidl v roce 2012 a o dva roky později Slovinec Jan Tratnik. 

V posledních letech dominovali cyklisté hradeckého týmu Elkov/Author, kteří vyhráli poslední tři ročníky. V roce 2015 byl nejlepší Jiří Polnický, v roce 2016 Tomáš Bucháček a loni Alois Kaňkovský. 

Bíteš je součástí českého poháru, podle slov nového šéfa svazu Petra Marka „jedné z nejdůležitějších akcí, které zajištuje.“ Proto věří i v pěkné zážitky, které cyklistům i fanouškům přinese. Navíc celkový vítěz seriálu má místo v nominaci pro mistrovství světa v Innsbrucku. Což podle kouče národního týmu Tomáše Konečného přispěje atmosféře v jeho ekipě.

Kalas cup obsahuje šest závodů Českého poháru a jednu Visegrádskou 4, nejlépe obsazený mezinárodní závod kategorie UCI 1.2. Jede se o tři trikoty – žlutý pro nej lepšího elite jezdce, červený pro jezdce do 23 let a modrý pro nováčka, od ročníku narození 1999. První desítka bere vždy prize-money, vítěz vždy 10 000 korun.

Program Českého poháru – Kalas cupu 2018

25. 3. Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš

15. 4. Kyjovské Slovácko

21. 4. Visegrádská 4 Valtice

8. 5. Rokycany

16. 6. Blatná

26. 8. Ostrava

23. 9. Židovice

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: