Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Cape Epic je víc, říká Kulhavý před africkou misí

Sport

01.03.2018

Páté místo na kyperském minietapáku Sunshine Cupu bylo pořád jen rozcvičkou, zapracováním, jak říkají vytrvalci. Až teprve světový pohár v Jižní Africe a pak následný osmidenní etapový závod Cape Epic se stane ostrým startem Jaroslava Kulhavého do roku 2018.

„Byly to první závody jako každý rok, byl jsem tam snad pojedenáctý. Zdraví mi to trošku nabouralo, ale na Cape Epic jsem připravený dobře a na cross-country to ještě uvidíme,“ říká. Příští neděli (11. 3.) startuje ve Stellenboschi světový pohár XC, o týden později pak „naše malá Tour de France,“ jak říká věhlasnému etapáku Cape Epic. „To jsou první cíle, kde bych rád uspěl.“

K nezvykle brzkému prvnímu světovému poháru se úplně neupíná. „Čekají mě hned za sebou dva úplně odlišné závody. Nemyslím si, že by bylo ideální ladit na jeden světák, a pak čekat dva měsíce na další. Uvidíme, jak to pojmou ostatní. Ti, co pojedou jen svěťák, na tom budou asi líp. Někdo se ale možná nachystá a pak mu to bude chybět ve zbytku dlouhé sezony, těch variant bude hodně,“ vysvětluje.

Jak se tedy připravil on sám? „Ten základ ze tří měsíců přes zimu mám, chybí mi ta intenzívní část. Ale z vytrvalosti vychází forma pro celou sezonu,“ konstatuje. „Mně možná víc sedí delší závod, kdy je to víc o výkonnosti a formě. To je podle mě víc vypovídající,“ dodává.

Jen ho zbrzdilo nachlazení. Před třemi týdny na Kanárech začalo, všichni reprezentanti se vrátili napůl nemocní. Honza Škarnitzl pak ani nedojel na Kypru. „Trénink už nebyl stoprocentní, intenzity mi chybějí, potřebuju se nastartovat. Byl jsem i na testech na krvi, abych se ujistil, že není problém. To nachlazení jsem prostě přejezdil. Dokud nemám teplotu, dupu do toho. Doufám, že to zvládnu,“ věří Kulhavý.

Vítězové 2012.

Cape Epic jede počtvrté. Dvakrát s Christophem Sauserem vyhráli (v roce 2013 a 15), loni skončili druzí za švýcarskou dvojicí Schurter-Stirnemann. A letos? „Ambice máme aktuálně vyšší než na top tři, o čemž jsme se bavili původně,“ usmívá se s pohledem k nadějné formě nového parťáka, 25letého Howarda Grottse, Američana z týmu Specialized, který jezdil dříve cross-country, mj. i na olympiádě v Riu 2016.

Teď žije v Coloradu v Durangu ve výšce dva a půl tisíce metrů nad mořem a trénuje i výš. „Nachystal se hodně dobře. Měl strach, aby netrpěl a teď na Kypru na tom byl trochu líp než já (Grotts celkově druhý o čtyři minuty před pátým Kulhavým, pozn. red.). Známe se z týmu, něco jsme už jeli pohromadě a víme, co od sebe čekat. Jde o aktuální výkonnost na osm dní, to se nedá vyzkoušet, takový jiný závod na světě není,“ chystá se zkušený 33letý český biker.

I když obhájci prvenství myslí stejně vysoko. A zde platí, že výsledek dělá ten pomalejší. Co očekává od Schurterova spolujezdce Matthiase Stirnemanna? „Na něho jsme loni spoléhali, že mu to nepůjde. Ale on to přežil a vyhráli,“ pokrčí rameny.

„Ale pak byl celý rok totálně vypnutý, stejně jako jejich back-up tým. Ti si tam ukončili sezonu. Takhle bych to já nechtěl, takhle si nastavit sezonu. Já si nemůžu dovolit vyhodit kvůli Epicu půlku roku. Nevím, kdo žije jenom z Epicu. Většina týmů sází na světový pohár cross-country a Cape Epic jim přináší něco navíc. Ale oni se taky určitě poučili,“ připomíná.

„Špička bude letos hodně široká, pojede víc lidí z cross-country ze světového poháru. Půjde o nejsilnější startovní pole v historii. Také Kristián Hynek s Lakatou se chystají už poněkolikáté vyhrát. Těch silných bude hodně a ty souboje hodně zajímavé – lidi z xc proti maratoncům,“ uvažuje Kulhavý.

Sunshine Cup Kypr 2018.

„Ale hlavně musím připravit sám sebe. Vím, že se vstává v pět, startuje v sedm možná za pěti stupňů, dojezd pak bývá i za pětatřiceti, to je náročný pro tělo,“ vyhlíží náročnou zátěž.

Závodění mu však zde přináší i jiné zážitky. „Člověk se stihne podívat i na přírodu, potkáme slony a nosorožce, ve sjezdu v osmdesátce se dá trefit i antilopa. Scenérie jsou nádherné, má to obrovské kouzlo. To je něco jiného než čtyřkilometrový okruh v lese, který se jezdí dokola. To je vyšší cyklistika,“ těší se.

Její součástí je schopnost poradit si s defektem, nejlepší dvojice mají zajištěny ve startovním poli záložní týmy, které jim vezou materiál pro případ zásadního karambolu. Nebezpečí trnů se tu považuje za běžné, každý s ním počítá a podle toho volí pláště.

„Většina výrobců má tři čtyři vzorky někdy se silnější stěnou. Asi nejdůležitější je pak mlíko, nalité v bezdušovce. Po každé etapě je třeba dvacet těch mikrodírek v pneumatice, které se samy zatahují. Pak se řeší, jestli jet těžší a pomalejší pláště, nebo lehčí a rychlejší a k tomu vézt nářadí,“ prozrazuje alchymii.

Atmosféru dotváří i široké pole hobby jezdců, kteří nocují ve stanovém městečku za dojezdy etap. Kulhavý a spol. mají kompletní zázemí v týmových vozech.  „Já už někde ležím po masáži a oni teprve dojíždějí. Ale tohle propojení mi dává obrovský smysl, stejně jako při maratonech nebo Ironmanech. Tím je to výjimečné a úžasné, každý si to může zkusit a musí se podle svých možností připravit. A pak si to porovnat s námi, profíky. Tím dostává celé sportování rozměr, o dost těžší. Hodinu a půl cross-country někde na okruhu v lese objede každý,“ oceňuje.

Rozhovor o letošní sezoně cross-country najdete v nadcházejícím čísle časopisu BIKE.

Do nové sezony s novým vozem - Maserati Levante.

 

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: