Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Biker Nesvadba věří ve dva životy. Cyklokros zahájil sedmičkou

Sport

04.10.2017

Domácí cyklokrosová sezona odstartovala ve čtvrtek českým pohárem ve Slaném. Sedmým místem se ukázal jeden ze dvou velkých obojživelníků, 26letý Jan Nesvadba. Jakou roli bude hrát dál?

Už jsi přepnul do zimního módu?

Před dvěma týdny jsem skončil horská kola, měl pár dní volna a na cyklokrosovém kole skoro ještě ani neseděl. Bude to dost ve spěchu, mířím hlavně do Tábora na Evropu začátkem listopadu.

Málokdo, nebo spíš nikdo nedokáže jezdit horská kola i cyklokros na špičkové úrovni. Juniorský mistr světa v cyklokrosu Paprstka se možná vinou horských kol teď někdy ani nemusí dostat do reprezentace. Pořád věříš, že je to možné?

Já si myslím, že to nějakým stylem jde. Tomáš (Paprstka) má oproti mně výhodu, že neúčastnil mistrovství světa v Austrálii a měl sezonu horských kol kratší. Tím pádem se může líp připravit na úvod cyklokrosu. Mě to trochu mrzí, ale na druhé straně jsem nohama na zemi. Pokud chci něco dělat pořádně, musím se tomu věnovat na sto procent. Proto jsem do budoucna dost na vážkách, mám s tím velkým problém, oboje mám rád. Letos ještě zkusím cyklokros a potom se podle toho rozhodnu, co a jak dál.

Tvůj týmový šéf Jan Slavíček z podobné kombinace vzešel a stále ji podporuje. Nechybí ale i jemu výraznější a dlouhodobější výsledek v jedné z disciplín?

Na lokální úrovni to lze být v obou českých pohárech na bedně. Ale mám chuť se ukázat i ve světě a to asi nejde.

V cyklokrosu je k lepším umístěním i prémiím za ně blíž. Na druhou stranu se jedná o víceméně belgicko-českou regionální zálibu. Na rozdíl od celosvětových a olympijských horských kol…

Cyklokros není na olympiádě, je to škoda, ale nic s tím nenaděláme. Ale u nás možná budí u lidí větší ohlas cyklokros, když nás vidí v televizi v zimě a blátě hodinu to rvát… I horská kola se zkracují, aby byla zajímavější pro diváky, jezdí se na hodinu dvacet, tím se přibližují cyklokrosu. A intenzita zatížení už je skoro stejná, možná u horských kol vyšší, protože má technicky náročnější a nebezpečnější tratě. Kameny, skoky… Je rozdíl si je projet v klidu a na plných tepech. Pokud se někdo vážně nezraní, ustupovat se od toho asi nebude.

Tvůj všestranný záběr rozšiřují i sprinty nebo nyní short tracky. V tuzemských poměrech tam saháš vysoko, jak vážně je bereš?

Jako zpestření i dobré rozjetí. Závodník má být schopný zajet dva dny za sebou, z cyklokrosu jsem na to zvyklý. Přišel mi email, že by se snad měl jezdit short track na každém světovém poháru XC. Baví mě to, rozvíjejí se rychlostní předpoklady. Jenom to shazuje, když nejezdí ti nejlepší. Bez nich to nemá budoucnost. Vytvoří se pár specialistů a ti se za čas odtrhnou.

Měníš významně trénink v období zima x léto, cyklokros x horské kolo?

Upravuju to podle počasí, v létě se ráno vyhýbáte vedru, v zimě potřebujete dojet do tmy. Jinak ani ne. Na zimu netrpím, vadí mi jen déšť, v něm se nedá jet tak dlouho. Přes zimu ani nejezdím víc intenzity, spíš naopak. Máme mnohem víc závodů, přes týden se oráží, piluje techniku a ladí, čerpá se z předchozích objemů. Ale po čase potřebuješ pauzu a najet ty další kilometry. A pořád se tráví nejvíc času na silnici. S technikou se sžívám, protože z horských kol mám pocit, že vydrží víc a pak ničím cyklokrosová kola. Ve sjezdu jsem jel stejně rychle jako na biku a kroska na to není stavěná.

Loni jste se v týmu vrátili na Scotty.

Mám supermateriál. Nově máme Addict 10 s kotoučovkami a 1x11, od Tufa zapletená kola i s galuskami.

I když jsi ve Slavíčkově týmu, vede tě na dálku Viktor Zapletal. Jak to funguje?

Spolupracuju s ním tři čtyři roky. Je to víc psycholog, který člověka motivuje a nutí ho být soběstačným. Domluvíme se a zhodnotíme to oboustranně, na mě to funguje, já to takhle potřebuju.

 

Bydlíš v Jablonci nad Nisou ve stejném domě jako Michal Malík.

Je tam silná komunita bikerů, další bydlí v Liberci. Vyrážíme společně na trénink a každý si pak dojede to svoje, co potřebuje.

Třeba Malík z Topforexu kombinuje silnici s cyklokrosem. Upravuješ svoji přípravu i podle debat s Tomášem Paprstkou, který to má už delší čas podobně jako ty, navíc jste ze stejného týmu Expres.cz Kolín.

Kombinoval jsem to takhle už v juniorech na gymnáziu. Ale ve třiadvacítkách jsem pak byl často nemocný, měl jsem angíny, nesedělo mi to. Teď se k tomu po delší době vracím a loňská sezona mi vyšla. Někdo potřebuje dřít pořád, jiný bez odpočinku onemocní jako já. Musím si umět hlídat tělo, co vydrží a podle toho trénovat.

Máš nějakou specialitu?

Až se mi všichni smějí, že nic neřeším. Jsem rád v pohybu, i v sezoně chodím hrát basket nebo fotbal, lezu na stěně. Samozřejmě s mírou. Ale po tréninku na kole si doma jenom nelehnu. Tělo musí být zvyklé na zátěž, umí regenerovat.

A třeba jídlo, cpeš se víc vitamíny a doplňky?

Taky ne. Když venku prší, musím se oblíknout a dát si víc pomerančů, česnečku radši než tabletky. Věř a víra tvá tě uzdraví, tak to funguje.

Loni jsi skončil třetí na mistrovství republiky a jedenáctý na mistrovství světa, jel dvakrát světový pohár v cyklokrosu. To bys zopakoval velmi rád, že?

Škoda, že vypadl ještě zrušený svěťák v Koksijde. Rád bych tam jel letos, uvídíme, co další. Všechno se to odrazí od formy, pokud bude stejná jako loni, chtěl bych jet víc světových pohárů. Loni jsem začínal někde ve čtvrté stovce žebříčku UCI, dnes jsem na třicítce, budu mít lepší startovní pozici. V cyklokrosu to je horší než v horských kolech, hůř se předjíždí, víc záleží na technice. Na Boroše my ostatní doma nemáme, pak se dá jezdit s každým, bude to asi podobné jako loni.

Vrací se Martin Bína, zasáhne do bojů o špici?

Myslím si, že se bude chtít hlavně bavit. Byl bych smutný, kdyby mě porazil.

V Táboře se koná za šest týdnů mistrovství Evropy. Máš tu trať rád, vyhovuje ti?

Velké plus nám v Táboře přinese divácká kulisa. My jsme na závodění u nich zvyklí, ale Belgáni u nás moc nejsou a dá se s nimi závodit líp. Upřímně se tam nevyznám, někdy se mi tam daří, jindy ne. Je to typická cyklokrosová trať, tahová, míň kopců, s horskými koly nemá moc společného. Záleží na podmínkách. Víc mi sedne ta ve Valkenburgu s prudkými sjezdy a výjezdy, výběhy, schodem a blátem, tam se pojede mistrovství světa.

 

 

 

 

 

 

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: