Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Elektrokolo ve městě? Praktické i stylové

Sport

27.09.2015

Elektrokola jako dopravní prostředek ve městech nabírají na popularitě. Nejen v Praze, která je díky kopcům mezi evropskými metropolemi pro cyklisty náročná, ale i v těch menších. Důvody jsou zřejmé: nečekáte v kolonách aut a neřešíte problémy s parkováním, nestojíte v přeplněné MHD, hýbete se, ale nezpotíte se, je to zábava, fajn životní styl a v neposlední řádě – ekologie.

Autor:BikeFoto:Archiv

Kdo jednou ve městě vyzkoušel elektrokolo, zažil pozoruhodné a příjemné chvilky. Jedete bez větší námahy svižně, jako byste měli v autě tempomat. Cyklisty na klasických kolech v kopci pravděpodobně vždy předjedete. A můžete si šlapat klidně v džínách a košili. Jako doplněk k autu a MHD velmi zajímavá alternativa.

„Když jsem v Praze dlouho bez elektrokola, tak tloustnu. Zní to jako blbý reklamní slogan, ale je to tak. Člověk se na elektrokole nenadře, ale celý den se hýbe. Rozmach elektrokol bych přirovnal k nástupu carvingových lyží. První rok jimi všichni pohrdali a najednou na nich jezdí,“ vypráví o své vášni známý ekonom Tomáš Sedláček, který střídá hned dvě elektrokola. Jedním z nich je monokolo, takže na něj děti trefně pokřikují: Večerníčku!

Klasické městské elektrokolo do měst má často podobu skládačky, kterou můžete použít i na výlet na cyklostezku. Kolo snadno složíte do malého rozměru a převézt ho tak můžete pohodlně v kufru auta, ve vlaku či MHD. Na asfaltu velmi hravé a obratné kolo. „A to je ve městech klíčová vlastnost,“ říká Lukáš Bárta, produktový manažer značky Apache Bicycles.

Klasická městská kola jsou charakteristická vzpřímeným posezem a pohodlnou ergonomií, což ocení i lidé s problémy s páteří. Pro dámy je pak ideální rám s nízkým nástupem. Však vzpomeňte na kolo Magdy Vašáryové v Postřižinách, na které nasedla s ustřiženými vlasy… Styl a design mají městské rámy snadno rozeznatelný od ostatních.

Ceny dobře funkčních a vybavených elektrokol startují na dvaceti až pětadvaceti tisících korunách a končí o desítky tisíc výš. Počítejte, že s baterií váží přes dvacet kilo.

Kolo s pohonem je ekologické a má nesrovnatelně menší náklady na provoz než skútr či automobil. Průměrná cena energie spotřebované na kilometr je zhruba šest haléřů. „Podle statistik je šedesát procent všech cest autem kratších než sedm a půl kilometru. Elektrokola jsou ideální právě pro tyto krátké jízdy. Lidé udělají něco pro sebe, neznečišťují životní prostředí a snižuje se zatěžování okolí hlukem,“ říká Bárta.

Elektrokolo má ovšem ještě více podob. Vedle modelů městských a skládacích jsou zde horská do náročnějších terénů a nejuniverzálnější jsou pak elektrokola krosová, která lze použít jak ve městech, na silnicích nižších tříd a uplatní se i v lehčím terénu nebo na nezpevněných cestách.

Výběr elektrokol je dnes veliký. Více či méně modelů nabízejí snad všichni výrobci jízdních kol a na českém trhu působí také několik značek, které se na elektrokola specializují.

Jednou z nich je Apache Bicycles, která se zabývá elektrokoly už od roku 2008. Letos nabízí 38 modelů ve všech kategoriích a jako jediná česká značka používá nejdokonalejší elektro pohon současnosti od německé firmy Bosch. Apache v Česku disponuje sítí více než 150 partnerských center prodeje i servisu. Firma navíc nabízí sadu Apache Power pro přestavbu kola na elektrifikované. 

Jak vybrat elektrokolo a nenapálit se:

- Rozmyslete si, proč si elektrokolo pořizujete, kde a jak často na něm budete jezdit a jakou vzdálenost potřebujete ujet na jedno nabití.

- Vyberte si zavedeného výrobce s historií, dobrými referencemi a širokým výběrem. Důležité je i servisní zázemí.

- Elektrokolo si před nákupem vyzkoušejte a vyvarujte se nákupu přes internet nebo jen podle katalogu.

- Vyberte si prodejce blízko vás a to především kvůli dostupnosti servisu. Dobrý prodejce vám umožní si vyzkoušet různé nabízené modely a s výběrem vám kvalifikovaně poradí.

- Elektrokolo nekupujte v supermarketech či jiných nespecializovaných prodejnách. Na první pohled výhodná koupě se v důsledku dost často nevyplácí.

- Některými výrobci uváděné astronomické dojezdy jsou v reálných podmínkách nemyslitelné. Reálná spotřeba energie je 5 – 10 Wh / km.

- Dávejte pozor, aby elektrokolo splňovalo podmínky pro provoz na pozemních komunikacích. Každé takové elektrokolo musí být označené normou EN 15194 a slovy 25 km/h, 250W a nápisem EPAC.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: