Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

E-kolo. Vynález století? Nebo módní bublina?

Sport

15.12.2014

Podle Nadace Weltbevölkerung (Světové obyvatelstvo) se očekává v roce 2050 na zeměkouli narození desetimiliardtého člověka. „Očekávám, že v té době se bude na svět používat 250 milionů elektrokol,“ prohlásil Hannes Neupert, první předseda Extraenergy e. v., mezinárodní agentury pro energii.

Proporčně to vychází k Česku na cca 250 000 elektrokol… Začali jsme tedy ze široka – geopoliticky, sociologicky, možná až vizionářsky. Zůstaňme raději u čísel.

Před dvěma lety se podle Extraenergy vyrábělo ročně 130 milionů jízdních kol oproti 60 milionům automobilů. Elektrokol pak okolo 25 milionů, z toho 22 se i prodalo v Číně. Čísla však jsou vzhledem k nepostižitelnosti tohoto trhu velmi hrubá.

V Evropě prodeje překročily milion poprvé v roce 2010, Electric Bikes Worldwide Report uvádí 1,26 milionů už hned o rok později. Příští rok se počítá až se třemi miliony. Křivka stoupá. Čeští prodejci odhadují aktuální roční prodej velmi přibližně okolo dvaceti tisíc elektrokol v zemi.

Elektrokolo je pro mnohé hlavně dopravní prostředek do práce.

Elektrokolo je pro mnohé hlavně dopravní prostředek do práce.

Nárůst podporuje vstup silných hráčů – už dostatečně etablovaní jsou Bosch, Siemens, Samsung nebo BMW, Audi, Opel či Honda a další, mohutnější nástup chystá třeba i Yamaha. V Japonsku už v roce 2008 překročil prodej elektrokol i malé motocykly obsahu do 50 ccm. Akčně reagují velcí výrobci kol. Přitom podle expertů je elektrokolo teprve v rozjezdu svých možností.

Hlavně do práce 

Cycling Policy Guide došel k zjištění, že nejvíc – 61% lidí využívá elektrokolo prioritně k dojezdu do zaměstnání. Svaz průmyslu jednostopých vozidel (ZIV) uvádí, že nejvyšší průměrnou cenu za kolo lidé zaplatí v Nizozemsku – 916 eur, což je dáno boomem elektrokol. V roce 2011 se tam nabízelo 323 modelů 28 značek.

Mnoho designů, systémů, chybí jednotná standardizace. Zůstává jednoduchý, o to hůř však kvantifikovaný parametr hodnocení – pocit z jízdy.

A image. Ještě nedávno to bylo „nákupní vozidlo pro babičky“, dnes už téměř „trendy stroj pro hipstery“. Kolo jako jeden z posledních mechanických objektů v našem životě elektrizaci, resp. elektronizaci dlouho odolával. Na rozdíl třeba od kytary. To se teď mění.

Elegantní linie, baterie v rámu. Luxus od firmy Coboc za astronomických 5 000 eur.

Elegantní linie, baterie v rámu. Luxus od firmy Coboc za astronomických 5 000 eur.

Přitom nejrozšířenější model elektrokola – s rychlostí omezenou 25 km/hod a výkonem motoru do 250 wattů – si patentoval Egon Gelhard v roce 1982. A prodávat ho začala Yamaha o deset let později.

Společnost přesvědčila vládu, že si elektrokolo poskytující podporu proporciálně k vynakládané energii svalů smí zachovat statut jízdního kola. V roce 1995 byla do německého národního práva převzata japonská úprava, že elektrokola jsou považována za jízdní kola při poměru těchto sil 1:1. Což znamená i zásadní pravidla: helma není povinná, ani nepotřebujete zpětné zrcátko, neplatíte povinné ručení.

Seznam kapitol

Jiný rozměr a delší jízda

Stojí za vypíchnutí, že klíčovou součástí kol není sám motor, ale baterie.

Průkopník elektrokol, známá značka Giant, stahovala v roce 2008 svá e-kola z trhu, protože jejich NiMH (Nikl-Metal-Hydridové baterie) jednoduše nevydržely se svým napětím ani první kopec.

Teď spíš prakticky. Když máte nabito, následuje otázka: Kam s ní? „Nároky nejlépe splňuje úzká baterie, která je celým objemem spojena a uzamčena k rámu za sedlovou trubkou,“ domnívá se Jakub Ditrich, velký propagátor elektrokol z firmy Agogs.

Baterie je také nejdražší součástí celého kola. Na trhu se setkáte s bateriemi za 7 000, ale i 17 000 korun o stejné kapacitě. V čem najdete takový rozdíl, když oba výrobci uvádí lithiovou technologii?  V kvalitě článků a v řídící elektronice.

Čím déle vydrží baterie, tím lépe. Předhánějí se i slavné značky.

Čím déle vydrží baterie, tím lépe. Předhánějí se i slavné značky.

Tyto dvě věci podstatně ovlivňují životnost baterie. Na trhu existují desítky výrobců lithiových článků a stovky výrobců baterií. Neznačkový článek může být až dvakrát lacinější než ten s logem LG nebo Sony. Důvod? Značkové baterie jsou dodávány díky měření s minimálními odchylkami v napětí.

Pak ještě častý dotaz provozovatelů restaurací, v nichž se rozhodnete vaši baterii dobít: Kolik to sežere? Odpověď je snadná. Plné nabití o kapacitě 400 Wh spotřebuje asi 500 Wh (připočteme tepelné ztráty nabíječky atd.), tedy 0.5 kWh. Při průměrné ceně proudu se jedná o 2,50 Kč, při hodinovém nabíjení tedy nedlužíte hostinskému více než korunu.

Celá elektrokola všech druhů – od skládaček, městských, dámských přes trekové až ke sportovním horským - se prodávají cca od dvaceti tisíc korun výše.

Na první pohled si většinou všimnete jen nápadné baterie (bývá ale už také skryta v rámové trubce) a robustního pohonu buď ve středu kola, nebo předním či zadním náboji. A také většího displeje, resp. ovládacího monitoru na řídítkách.

Jak se chová elektokolo v terénu? Podívejte se, ze zkušenosti víme, že je to fajn:

dl6ZbUTZsdk

Kolo však váží nejmíň dvacet kilo. A podle toho jezdí. Jako těžkopádný medvěd, který však, když se se rozhýbe, vyvine solidní rychlost i sílu. A jsme u pocitu z jízdy.

Kolo až na výjimky nejezdí samo. Reaguje na váš záběr do pedálů, ale ne jeho intenzitu, spíše frekvenci. A při 25 km/hod. se podpora většinou vypne. Takže na rovině zažívá sportovnější jezdec neustálé škubání jede/nejede.

Proto je třeba ihned přijmout základní filozofickou mantru. Jedná se o dopravní prostředek, ne sportovní náčiní. Tudíž jedu v klidu, jen se příjemně protáhnu, kochám se krajinou, nezpotím se. Což se i ambicióznějšímu cyklistovi po čase téměř jistě docela zalíbí. A obchodníci na tuto stranu dokáží hrát velmi líbivé a vábivé melodie. Ostatně – na nejvýznamnějším veletrhu Eurobike ve Friedrichshafenu letos poprvé počet firem zabývajících elektrokoly přetlačil bezpohonovou klasiku! To bude možná zásadní zlom historie veloprůmyslu.

Seznam kapitol

Všichni pod napětím

Co na to Česko, země kol? Atmosféra mezi cyklisty, výrobci i obchodníky se elektrizuje, jak by ne. „E-kola“, což není myšleno jako virtuální nebo emailový bicykl, nabízí desítky specializovaných firem, ale i zástupci renomovaných cyklistických značek. Víc čí míň, ale všichni shodně ho respektují a zařazují do plánů.

„Pořád je to doplněk velobyznysu. Otáleli jsme s ním, ale je to světový trend, tak jsme se přizpůsobili a budeme tu cestu následovat,“ říká Karel Říha z Authoru. Ten začal s touringovými koly do mírného prostředí, ale už má pro příští rok i prototyp sportovního horského kola. Podle počtu prodaných kusů se elektrokola už přibližně vyrovnala silničkám.

„Posouvá se povědomí, veřejnost je přijala,“ potvrzuje Ondřej Nosák z firmy Hanscraft, která prodává elektrokola i elektroskútry. „Pro nás je to nejprodávanější artikl,“ tvrdí dokonce Václav Sosna z marketinku značky Leader Fox. Ta se zaměřuje na nižší levnější třídu, ale i tady stoupají nároky na kvalitu.

Stav baterie můžete většinou sledovat i na rámu.

Stav baterie můžete většinou sledovat i na rámu.

Naopak prodejci rakouského KTM potvrzují zájem o dražší sportovní modely. „Lidi chtějí sportovat, ale nechtějí se dřít. A to tahle kola splňují. Mnozí by na Lysou horu na kole nevyjeli, teď jo. Elektrokola už jsou pro nás hlavním byznysem. Nebo minimálně rovnocenným jízdním kolům,“ vykládá Michal Chadim.

Také Specialized nabízí už dva roky elektrokola. „Válčili jsme s normami. Potenciál elektrokol je větší než umožňuje legislativa. Chceme nabízet ten nejlepší materiál a ne blokovat rychlost. Prioritně se zaměřujeme na sportovní kvalitu, ale elektrokolům se budeme věnovat také. I s doplňujícím servisním zázemím,“ uvažuje marketinkový šéf Zdeněk Pól.

Elektrokola mají v repertoáru Scott, Giant, Ghost, Cube, Haibike a další. Trek je chystá vrhnout na český market za pár měsíců. „Potřebovali jsme dosáhnout určitě úrovně a pak také proškolit naše prodejce, jak s nimi zacházet,“ vysvětluje Otto Kaděrka z firmy Bretton, která tu zastupuje značku Trek.

Česká vychytralost také dovoluje obezřetně obejít i omezující normy. Elektrokolo se prodá s nastavením na 25 km/hod. pohon. Ale uživatel si přečte návod a na vlastní odpovědnost omezovač aktivuje, takže mu dovolí až 30 km/hod., což je už zcela jiný – stále ovšem bezpečný – jízdní zážitek. To samé platí pro omezení akcelerátoru. Stačí vypnout a kolo jezdí samo jen „na páčku“.

Elektrokolo v drtivé většině případů díky baterii nepřehlédnete.

Elektrokolo v drtivé většině případů díky baterii nepřehlédnete.

Také norma na výkon motoru do 250 W hovoří o tom, že neplatí v případě, že je stroj primárně určen do terénu. Takže třeba elektrokola Hanscraft mohou jezdit vesele a zdatně se 700 W, i když pouze v nejexponovanějším módu Boost.

Seznam kapitol

Základní pojmy

Elektrokolo – jízdní kolo s asistencí motoru, poháněného baterií, při šlapání

Elektromotor – může být ve středu, předním nebo zadním náboji, zapne se, až když jezdec šlape

Snímače – hlavní se zapíná při zahájení šlapání a předává informace řidící jednotce, při dosažení rychlosti 25 km/hod. se vypne, snímače pohybu zaznamenávají sílu kroutícího momentu a řídí intenzitu podpory motorem

Baterie – neboli akumulátor dodává elektřinu, nabíjí se kdekoliv z běžné zásuvky, dojezd od 40 až ke 100 kilometrům, bývá nejdražší součástí

Akcelerátor – pomůcka pro rozjezd, páčka nebo rukojeť na řídítkách, zrychlí kolo až na 6 km/hod., pak se vypne

 

 

Seznam kapitol
Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: