Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Active-sport

Chci inzerovat

Pozor, los... Řezáč jel třináct hodin na lyžích švédskou tundrou do Jokkmokku

Sport

30.03.2018

„Sobi běhali po pláních a lesích jako u nás srnky. Ale vidět velkého losa, to je zážitek,“ popisuje dálkový lyžař Stanislav Řezáč atmosféru 220 km dlouhého závodu Nordenskiölsloppet kousek od polárního kruhu. Skončil v něm třetí, po 13 hodinách a 25 minutách o vteřinu vyhrál současný laufařský král Andres Nygaard.

Druhý skončil Öyvind Fjeld, jeho týmový druh z norského Santanderu, a čtyři vteřiny za ním Řezáč. V 45 letech tak dosáhl další nepředstavitelné mety. Přitom se jelo jen týden po velmi těžkém norském maratonu Birkebeinerrenetu…

Třetí ročník nejnáročnějšího závodu světa dokončilo 219 statečných, poslední z nich, Mikeal Wallén za 28 hodin… Startovalo se už za světla v šest ráno, ale už ti nejlepší dojížděli do cíle za soumraku, většina závodního pole putovala s čelovkami čerstvě zasněženou tundrou jen místy osvětlenou loučemi.

„Normálnímu člověku bych to nedoporučoval,“ usmívá se Řezáč, který jel stejně jako celá špička na hladkých lyžích, tedy jen „píchal“... Jiný český lyžař Martin Rejman dokončil v čase 28:19. Ti, kdož namazali a jeli tradiční klasiku bez výrazných zastávek na občerstvení, toaletu nebo ohřátí u ohňů podél trati, zůstali ve stopě okolo dvaceti hodin.

„Mělo chumelit až v neděli, ale začalo dřív v sobotu. Jinak mínus osm, chumelilo, stejně jako na Vasáku, večer se ochlazovalo. Zima byla i na zamrzlých jezerech. Měl jsem se tepleji obléci, nejede se v takovém tempu jako padesátka,“ vypráví Řezáč, který se vydal na severskou výpravu s týmem Silvini/Madshus. Kromě závodního spodního prádla měl na sobě už jen kombinézu, navíc si vzal pouze zateplené boxerky a kuklu na obličej.

Jak vypadala trať?  Vedla po jezerech, borovicovými lesy, rovinatýi cestami podobné panelce na Jizerce, jen minimální převýšení. Sto tam a sto zpátky, stejnou stopou, pak ještě dvacet do cíle.

„Ze začátku nešlo ani jet, každý šetřil síly, stopa byla zapadaná,“ vykládá Řezáč, který se držel Nygaarda s Fjeldem, kteří tu už jeli. „Kluci měli olepené tváře, nevěděli jsme, jak jsme na tom. Když jsi šel na záchod za jízdy, musel jsi rychle dojet skupinu, nečekalo se. Pořád jsi cítil studený arktický vzduch, dost jsme všichni kašlali.“

Do poloviny se držel i týmový parťák Jiří Pliska, nakonec desátý. Ale po otočce roztrhali pole, z dvanácti lidí zbyli tři. „Pak nás další tři dotáhli. Nikdo nechtěl ujet. Ani jsem nekoukal na hodinky, začali jsme mít nakoupíno,“ vybavuje si pocity.

Asi 40 km před cílem začalo svítit slunce. „Posledních dvacet se začalo závodit, nebořily se kroužky u hůlek, za tmy lítal jeden nástup za druhým. „Ve finiši rozhodl Nygaard, ten je teď jasně nejlepší, na něj nikdo nemá,“ uznává elitní český lyžař, jemuž s občerstvením pomáhal na skútru i Daniel Tynell, bývalý vítěz Vasova běhu.

Lyže si připravil sám už doma v Jablonci, na místě přidal finální vrstvy, muselo jich být víc než obvykle, aby vydržely. „Jely mě skvěle, stejně jako Norům,“ pochválí se.

Zato s jídlem nevěděl, co přesně čekat. „Měl jsem tablety a gely, k tomu müsli tyčinky rozdrobené. Nebyl čas zastavovat na občerstvovačkách. Musel jsi hrábnout a brát, co bylo, sladký jidáše, ionťáky, banány, red bully. Bujón nebo borůvkovou polívku jsem nestihl.“ To další borci na chvíli odpočinuli, nahřívali se u plamenů. Pocit štěstí v cíli měli všichni podobný…

„Oproti tradičním maratonům bylo na všechno hodně času, musíš jet opatrně, je to opravdu dlouhý,“ porovnává Řezáč. Pořadatelé mají kupříkladu na webových stránkách „kalkulátor,“ do něhož dosadíte údaje o svých zkušenostech a počítač vám vyhodí odhadovaný čas, tedy s čím můžete počítat, jak se vybavit na trasu.

Vítěz bral prémii 50 000 švédských korun, asi 130 000 Kč, startovné činilo v přepočtu 7 000 korun.

Seriál Ski Classics, v němž je po celou historii Řezáč nejlepším Čechem, pokračuje letos ještě dvěma závody - 7. dubna Reidstadlopetem 50 km v Norsku a o týden později na trati 70 km Ylläs - Levi ve Finsku.

Nahoru

Komentáře

Aktuálně
Mazda přichází s druhým faceliftem šestkového sedanu a kombi. Nový je například tvar zpětných zrcátek…

Když se řekne Lada, většina lidí si představí hranatý sedan se zadním náhonem vycházející z Fiatu 124…

Další, už 28. ročník časopisu Motocykl startujeme ve velkém stylu – dvojčíslem! Najdete v něm extra…


Newsletter
Newsletter - registrujte se pro odběr novinek. Váš e-mail: